Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies
Prova

Ligg på Plus från start - hela innehållet för 1 kr Fri tillgång till all lokaljournalistik.

IMG_5848
Hamnintresserade. Redaren Anette Andersson, Ingela Skärström vid Maritim Utveckling Bohuslän och Carl Dahlberg vid Tillväxt Norra Bohuslän

Mer sjötrafik kan ge kusten bättre miljö

Ökad kustsjöfart är viktigt för kustkommunerna. Men över de planerna vilar ett miljardok i form av nedslitna kajer, som måste repareras.

– Det är så klart en stor fråga hur man ska få fram pengar till det. Kajerna byggdes för kanske 50-60 år sedan och många har gjort sitt nu, konstaterar Carl Dahlberg, processledare för Tillväxt Norra Bohuslän - samverkansarena för Strömstad, Tanum, Lysekil, Sotenäs.

Du läser nu en av dina fria artiklar på bohuslaningen.se

De nämnda kommunerna har redan ett samarbete för att se över hamnar och tilläggsplatser. Förhoppningen är att kunna rusta upp kajer och infrastruktur för att öka den kustnära sjötrafiken och näringslivet i hamnarna.

Allt det här diskuterades ombord på m/s Vesleö i Strömstads hamn på tisdagen. Där fanns kommunala företrädare, myndighetspersoner och politiker. Det jämförelsevis lilla rederiet Kust Event AB, som drivs av Annette Andersson och Anders Olsson, har fyra mindre fartyg, som de trafikerar vattnen mellan Sverige och Norge med.

Varje fredag och lördag seglar de med M/S Vesleö mellan Strömstad och Skjaerhalden på den norska sidan. Och det är mer sådan trafik samt trafik med mindre godsbåtar som kommunerna i norra Bohuslän hoppas på. Sjöfartsverket välkomnar mer närsjöfart i sin analys.

Men man behöver bara se på Uddevalla eller Lysekil, för att få ett hum om hur många hundra miljoner kronor det kommer att kosta att rusta de gamla kajerna i hamnområdena. Vem som ska betala detta framgår inte i Sjöfartsverkets utredning.

Den stora potentialen för att utveckla svensk närsjöfart ligger i "slingor, som knyter ihop svenska inlands- och kusthamnar med andra europeiska hamnar", konstateras det i utredningen.

Under 2014 transporterades det till, från och inom Sverige 630 miljoner ton gods. Inrikes transporterades det mesta med tunga lastbilar, men 85-90 procent av utrikeshandeln sköts via sjöfarten.

Lastbilstransporter är konkurrenskraftiga både på korta och långa sträckor över 30 mil och utredarna menar att rederierna själva måste vidta åtgärder och "utveckla affärsmodeller för att öka konkurrenskraften" mot bilarna.

– Det är helt enkelt för dyrt med omlastningar i hamnarna, säger Carl Dahlberg som arbetar med Maritlm Utveckling i Bohuslän. Det finansieras av EU, men backas upp av Göteborgs universitet och de fyra nordligaste kommunerna i Bohuslän.

– Vårt mål är att stimulera utvecklingen och samarbetet mellan näringslivet och för mer näringsliv och jobb i framtiden.

 

Sjöfartsverkets utredning:

På uppdrag av regeringen har Sjöfartsverket gjort en analys av utvecklingspotentialen för inlands- och kustsjöfart. I den framgår bland annat:

att det finns 146 svenska hamnar som kan ta emot fartyg med djupgående av minst 3,0 meter och längst av minst 50 meter.

att 46 av dessa hamnar saknar tillstånd för hamnverksamhet och att ett 50-tal är allmänna hamnar.

att Sverige saknar nationell hamn-. och godsstrategi, samt statlig hamnpolitik som gynnar hela landets transportsystem.

att hamnarnas prissättning inte stimulerar en överflyttning av gods från land- till sjötransporter.

 

MEST LÄST