"Flyget är viktigt för vår region", säger Anna Råhnängen, vd för Trollhättan Vänersborgs flygplats. Bild: Stefan Bennhage
 "Flyget är viktigt för vår region", säger Anna Råhnängen, vd för Trollhättan Vänersborgs flygplats. Bild: Stefan Bennhage

"Det skulle slå väldigt negativt"

Enligt Stockholms Handelskammare hotas Trollhättan Vänersborgs flygplats av nedläggning om förslaget om flygskatt blir verklighet. – Det skulle slå väldigt negativt, säger flygplatschefen Anna Råhnängen.

ANNONS
|

Regeringens förslag om att införa flygskatt från och med nästa år sågas av näringslivsorganisationen Stockholms Handelskammare. Organisationen har utrett de linjer som trafikerar Stockholm och kommit fram till att sju flygplatser hotas av nedläggning om flygskatten införs. – Det skulle slå väldigt negativt. Framför allt på en flygplats som den här som har inrikestrafik i huvudsak. Men frågan är större än så. Tittar man utanför Stockholm så tror jag att det kommer bli betydligt fler än sju flygplatser som finns med på listan, säger Anna Råhnängen, vd på Trollhättan Vänersborgs flygplats. Hon menar att förslaget kan öka klyftan mellan stad och land. – Vi som bor ute i landet behöver den här möjligheten att ta sig till storstäder och vidare ut i världen, säger hon. I rapporten som publicerades på tisdagen pekar handelskammaren på att jobben och tillväxten hotas om orter blir av med sina flygplatser. Anna Råhnängen menar att flyget fyller en viktig funktion i upptagningsområdet. – Precis som en annan tar cykeln till jobbet så tar en del flyget. Det är en förutsättning för att de ska kunna bo och arbeta här, säger hon. Syftet med flygskatten är att minska flygets klimatpåverkan. Anna Råhnängen menar att förslaget i stället riskerar att leda till det motsatta. Om Trollhättan Vänersborgs flygplats inte skulle finnas kvar är Landvetter utanför Göteborg den närmaste flygplatsen för många. – Men det är ju inte värst nära om du bor i norra Dalsland, och inte i Trollhättan heller för den delen. Om man tittar på miljönyttan så finns det inte något så effektivt alternativ att ta sig till Stockholm, i alla fall inte inom en rimlig tid, säger hon. Skatten föreslås bli 80 kronor för en inrikesresa, med momseffekten plussas ytterligare en femma på. – Att det kostar 80 kronor mer gör inte att alla slutar flyga men det gör att en del slutar. Och det kan räcka, säger Anna Råhnängen. Risken är att inget flygbolag kommer att vilja trafikera mindre flygplatser, fortsätter hon: – Det ska ju vara en bra affär för dem att flyga härifrån också. Trollhättan Vänersborgs flygplats ägs av fyra kommuner. Förutom de som ingår i namnet är också Uddevalla och Lysekil delägare. Paul Åkerlund (S), kommunalråd i Trollhättan, tar rapporten med en stor nypa salt. – Jag har inte hunnit läsa rapporten i sin helhet men jag tycker att det är överdrivet det här att flygplatser skulle hotas av nedläggning om det läggs på lite flygskatt. Jag tycker den är lite väl dramatisk den här rapporten, säger han. Han ser flygskatt som en naturlig del i miljöarbetet. – Jag tycker att det är ganska naturligt att flyget får vara med och bidra till miljöarbetet precis som alla andra, säger Paul Åkerlund. Oppositionsrådet i Trollhättan, Peter Eriksson (M), håller inte med. – Det är bekymmersamt att Paul Åkerlund återigen springer regeringens ärende hellre än att stå upp för företagen i vårt område, säger han.

ANNONS

Fakta: Regeringens förslag om flygskatt

Regeringen väntas baka in flygskatten i höstbudgeten. Detta trots att man saknar tillräckligt stöd för förslaget i riksdagen. Förslaget i korthet:

En flygskatt införs 1 januari 2018 för att minska flygets klimatpåverkan.

Skatten ska betalas av flygföretagen.

Enkelresor inrikes eller inom Europa ska beskattas med 80 kronor, utanför Europa upp till 600 mil från Arlanda med 280 kronor. Längre avstånd än 600 mil beskattas med 430 kronor per enkelresa.

Källor: Regeringskansliet och DN

ANNONS