Nya mobiler och telefonväxlar ger stora problem

Utvecklingen av smarta telefoner och automatiska växelsystem försvårar telefonsamtal för många. Både äldre, hörselskadade och folk med synnedsättning får allt svårare att höra alternativ och klicka på siffror på pekskärmar.

ANNONS
|

Dagens telefonsystem utgör problem för både äldre och de med hörsel- och synskador. Växlar med knappval innebär att man ska höra alternativen som ges, att man kan se var man ska trycka och att man är snabb nog när man gör det, samtidigt som man är bekväm nog med tekniken.

På Synverksamheten i Göteborg har de sett att problemet har blivit större sedan telefoner med pekskärmar utan kännbara knappar utvecklades. Sara Andersson, enhetschef, menar att det är många som har problem.

– Det är svårt i dag för någon med synnedsättning att klicka sig vidare. Det var lättare förr när vi hade de gamla telefonerna med knappar, säger hon.

ANNONS

För många är det inte heller ett alternativ att överge smarta telefoner med pekskärm för telefoner med knappar – även om de nya telefonernas utveckling medför problem.

– Smarttelefonen är fantastiskt bra på flera olika sätt, men i denna situation har de försämrats och det är ett bekymmer.

Har talsvar istället för knappval

I dag har flera myndigheter och verksamheter telefonväxlar med knappval då många ringer till dem. För att man ska komma till rätt person så snabbt som möjligt får man uppge vad man vill ha hjälp med – ofta genom att trycka på en siffra. Men vissa verksamheter har ett telefonsystem där man med rösten säger vad man vill ha hjälp med istället. Det underlättar för blinda eller synskadade som inte kan se sin telefonskärm för att göra ett knappval. Både Polismyndigheten och Skatteverket har ett system med talsvar.

– Skatteverket och många andra myndigheter har fått mer fokus på tillgänglighet, och vikten och behovet av det, säger Helen Edenfur, tillgänglighetssamordnare på Skatteverket.

Frågor om tillgänglighet har tidigare ofta rört utrymme och lokaler. Men Helen Edenfur ser att de tekniska områdena uppmärksammas allt mer.

– Vi börjar jobba fram strategier mer medvetet för att ha perspektivet om tillgänglighet vad vi än utvecklar – telefoni, webb eller e-tjänster. Man får vara beredd på att sådant här tar tid, men jag tror på en positiv utveckling, säger hon.

ANNONS

"Folk accepterar för mycket"

Varken Västtrafik eller Närhälsan i Göteborg har hört att synskadade ska ha problem med deras telefonväxlar. Carina Liljesand (L) är ordförande i Patientnämnden, dit folk kan komma med synpunkter och klagomål på sjukvården, och har inte heller fått till sig att synskadade har problem med växeln inom sjukvården. Men enligt Carina Liljesand behöver inte det betyda att allt är bra.

– Folk accepterar för mycket ibland och är för tåliga. De ska få hjälp, säger hon och fortsätter:

– Tystnad kan vara farligt. Man ska inte tro att det betyder att alla mår bra. Tvärtom kan det vara symptom för något helt annat.

ANNONS