Sedan de nya p-automaterna vid Näl sattes i bruk den första maj har det varit strul. Automaterna har varit ur funktion, och besökarna har bara kunnat betala med sms-biljett via telefonen. Inget kontokort eller mynt har kunnat användas. Och under måndagen och tisdagen blev det ännu mer kaos.
Vid parkeringsplatserna finns en enskild skylt som guidar besökaren till hur man betalar med telefonen. Men den lurar sjukhusgästerna. Det är nämligen för tillfället gratis parkering. Och det förstår man bara om man går förbi två avskilda automater som står en bit bort från parkeringen, nära huvudentrén.
Många förvirrade sjukhusbesökare kliade sig i huvudet och det blev kö till p-automaterna. Kenneth Emanuelsson hann skicka iväg sms-biljetten innan han förstod att det var fri parkering. – Det är katastrof. Nu har jag slösat massa tid när jag har stått här och fipplat med telefonen. Och så får jag betala extra. Jag såg många läkare inne på sjukhuset som också var väldigt irriterade, säger han.
Personalen i receptionen har sedan en tid fått många klagomål över parkeringssituationen. Nu har de förberett lappar med ett telefonnummer till parkeringsbolaget för den som vill ringa och klaga.
En annan besökare var läkaren Ulla Molander. Hon kom för att träffa andra läkare på en föreläsning. När tidningen TTELA hinner hejda henne från att betala med telefonen blir hon lättad.
– Ja, det var tur. Men det är dåligt av dem att inte tala om det. Slappt! Det bli ju en del pengar, säger hon.
Och Angelica Blidér var förvånad över att det inte fanns information om betalningen.
– Det är jättedåligt. Är du säker på att det är gratis? Då är det dags att informera om det, tycker jag. Det är ju inte lätt att veta, säger hon.
Västfastigheter ansvarar för parkeringen, och områdeschef för kund och fastighet Hans Sandqvist förstår besökarnas oro.
– Det är enormt beklagligt. Det är ingenting vi önskar, säger han.
Han framhåller att de ska förstärka informationen om att det just nu är fri parkering.
– Vi måste informera så att folk vet vad som gäller. Grundtanken är ju att det inte ska vara gratis, men vi ska se till att informationen om att det är så just nu kommer ut, säger han.
Hans Sandqvist berättar att automaterna har en ny teknik och att det har varit inkörningsproblem med dem. Han lovar att det tekniska krånglet med p-automaterna ska lösas snarast.
– Vi ligger inte på latsidan, utan vi jobbar febrilt med att åtgärda problemet. Vi vill lösa det så snabbt som möjligt eftersom vi vet att det är många äldre som kommer till sjukhuset. Men jag kan inte svara på när, säger han.
Någon kompensation för de som har betalat sms-biljetten i onödan blir det inte.
– Vi har inte råd att betala tillbaka det, tyvärr, säger Hans Sandqvist.