Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies
Prova

Ligg på Plus från start - hela innehållet för 1 kr Fri tillgång till all lokaljournalistik.

abba

Positiv prognos för påskhandeln

Näst efter julafton är påsk den viktigaste högtiden för svensk dagligvaruhandel. I år väntas försäljningen av påskmat uppgå till 7,6 miljarder kronor enligt Svensk handel.

– Mathelger är ju väldigt viktiga för handeln. Jul, nyår, påsk, midsommar. Alla dessa helger är mycket av en köttbullehögtid, säger Jonas Arnberg, vd på HUI, Handelns utredningsinstitut.

Jämfört med en vanlig vecka ökar försäljningen under påsken med 20 procent. Flest handlar på skärtorsdagen, då försäljningen är dubbelt så stor som under långfredagen. Det som säljs mest i matbutikerna är ägg, lax, sill och påskmust.

– De produkter som har en relation till högtiden har en otrolig försäljningsutvecklig under den här helgen, säger han.

Läs också Barbro Östlunds bästa tips för en god middag: ”Man behöver inte krångla­ till det”

Jämfört med förra året förväntas försäljningen under påsken att stiga från 7,4 miljarder till 7,6 miljarder kronor, en ökning som motsvarar 2,5 procent.

Enligt Jonas Arnberg brukar prisutvecklingen inom mat dock vara hyfsat stabil oavsett hög- eller lågkonjunktur.

– Men 2,5 procent får jag ändå säga är en bra utveckling för dagligvaruhandeln, säger han.

Det som får det största uppsvinget i mataffärerna under påsken är godis, och enligt Svensk handel står försäljningen av lösgodis för tio procent av hela årets godiskonsumtion.

Helene Brembeck är professor i etnologi vid Göteborgs universitet. Att vi fortfarande äter så mycket godis trots debatter om sockrets negativa inverkan på hälsan handlar enligt henne om att det är en ingrediens som bidrar till att skapa den festliga stämningen.

Men trots att trenden går åt det grönare hållet tar det tid att förändra traditioner.

– Det kommer dröja länge innan det är morötter och gurka i påskäggen i stället för godis, säger Helene Brembeck

Att konsumtionen ökar under högtider i allmänhet har enligt henne flera förklaringar. Under bondesamhället när man fortfarande var helt beroende av den egna matproduktionen innebar slutet av vintern ofta en knaper kost för många. När våren kom och hönorna började värpa igen hade man möjlighet att för första gången på länge festa till det ordentligt.

– Mat har alltid varit en jätteviktig del oavsett firande. Det uttrycker inte bara identitet utan bygger också relationer mellan människor, säger hon.

Att vi under den här tiden vill äta mycket och omge oss med de vi tycker om har rötter i en tradition som går långt tillbaka i tiden. Men det finns också nyare fenomen som bygger på samma princip.

– Fredagsmys till exempel. Det är något man behöver i dag när vardagen är så stressad, säger Helene Brembeck.

 

 

Fakta: Påsktraditioner

Enligt etnologiprofessorn Helene Brembeck vill vi känna igen oss i våra traditioner.

Under påsken vill vi omge oss av överflöd, både vad gäller mat och känslor.

Godistrenden går åt det mer exklusiva hållet. Mörka chokladpraliner är hetare än gelé.

Att man har alla ingredienser är än så länge viktigare än hur man får tag på dem. Fairtrade är bra men så länge man har påskris, godis, must och fjädrar kan få saker gå fel.

MEST LÄST