Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Lämnar Skarsjövallen. Bo Fagerberg, ordförande, Erland Holmdahl, vice ordförande och Mats Andersson, klubbdirektör i Ljungskile SK, lämnar nu Skarsjövallen bakom sig. När Ljungskile på tisdagskvällen möter Mjällby i Superettan gör man det på Uddevalla Arena.

Denna artikel ingår för dig som är kund.

Nytt namn ska gynna LSK

När Ljungskile på tisdagskvällen möter Mjällby i Superettan gör man det på Uddevalla Arena. Ett beslut som hänger samman med klubbens elitavtal med kommunen. Men några nya ekonomiska åtaganden finns inte, enligt styrelsen.

– Tiderna när man kunde gå till kommunen och be om en påse pengar är över. Det avtal vi har säger att vi ska bidra offensivt med att marknadsföra Uddevalla och det här är vårt att sätt att göra det, säger Erland Holmdahl, vice ordförande i Ljungskile SK.

Du läser nu en av dina fria artiklar på bohuslaningen.se

Läs mer: Bohusläningens sportchef om namnbytet

Det avtal som Holmdahl hänvisar till handlar om att Ljungskile SK är en av fyra klubbar i kommunen som sedan ingången av 2015 får ett elitstöd. Övriga klubbar som får stödet är Kroppskultur, Hälle IF och Uddevalla Sim.

Vi sitter i klubbens fikarum. Genom fönstret ser vi ut över fotbollsplanen och läktarna. Gräset är grönt och ska snart trimmas inför tisdagskvällens match mot ex-allsvenska Mjällby.

Arenan, som haft många namn genom åren, har fått ett nytt namn igen. Det är numera på Uddevalla Arena som Ljungskile SK kommer att spela sina hemmamatcher.

Erland Holmdahl förklarar bakgrunden till det senaste namnbytet.

– Uddevalla kommun gjorde för några år sedan en undersökning som handlade om vad man förknippar Uddevalla med. Resultatet var varvsnedläggning och Volvos nedläggning. Många visste inte heller var Uddevalla låg geografiskt.

Win-win-situation

Genom att byta namn till Uddevalla Arena hoppas ledningen för Ljungskile SK på en win-win-situation.

– Vi vill att det ska spelas elitfotboll i Ljungskile. Vi är Ljungskile i Uddevalla kommun och kan bidra till att marknadsföra Uddevalla på ett positivt sätt. LSK blir en spelare i samhället och för oss kan det här öppna upp till dialog med fler och nya företag som vill stötta oss.

Diskussionen om namnbytet har föregåtts av några avstämningar och kontakter med kommunala tjänstemän. Inga politiker har varit inblandade i diskussionerna.

Lars Hultberg, ställföreträdande chef på kommunens tillväxtavdelning, menar att ett namnbyte i förlängningen handlar om att utveckla näringslivet.

– Ljungskile är ett starkt varumärke, både som ort och genom Ljungskile SK. Hur många gånger nämns inte arenanamnet i media vid matchtillfällen till exempel? Varje gång Uddevalla nämns bidrar det till att kommunen marknadsförs.

Hemmamatcher i TV

Erland Holmdahl igen:

– Diskussionen om arenanamnet är inte ny. Vi har jobbat med det här ett tag och nu har beslutet mognat fram. Att namnbytet kommer nu hör samman med att tisdagskvällens match är en av fyra hemmamatcher som sänds direkt i TV.

Ordförande Bo Fagerberg säger att man diskuterat en del andra alternativ också.

– Det fanns företag som var beredda att gå in med pengar och sponsra ett namnbyte på arenan. Men det hade varit en kortsiktig lösning och inte heller lika bra.

Hur mår Ljungskile SK ekonomiskt i dag?

– Vi går åt rätt håll, även om vi haft stora likviditetsproblem. Vårt stora problem nu är strukturellt och handlar om driften av arenan. Men vi har haft ett plusresultat de senaste två åren, 500 000 kronor 2013 och 300 000 kronor i fjol, säger Mats Andersson, klubbdirektör.

I dagsläget är Ljungskile SK skuldfritt. Det finns inte några ärenden hos Kronofogdemyndigheten.

Ingemar Samuelsson (S), kommunstyrelsens ordförande, säger att man ska utvärdera elitstöden till de fyra föreningarna vid årsskiftet.

– Det kommer vi att göra vid varje årsskifte. Ett av kriterierna för att få elitstödet handlar om att klubbarna ska marknadsföra kommunen. Det kan man göra på olika sätt.