Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies
Prova

Ligg på Plus från start - hela innehållet för 1 kr Fri tillgång till all lokaljournalistik.

Image - 1
Kom fram. Under torsdagen var det premiär för sommartåget till Lysekil. Ett 20-tal personer tog tillfället i akt att åka med på premiärturen, bland annat Leif Blomqvist (S), ordförande i kollektivtrafiknämnden och ett antal glad Miljöpartister.

Premiärtur till Lysekil med flera förhinder

Premiärturen för sommartåget till Lysekil blev inte problemfri. Först fick lokföraren stanna tåget och lägga om en växel. Ett par hundra meter från stationen försvann strömmen och tåget blev ståendes. Lokföraren löste även denna situation.

– Jag hade fått löfte om att allting skulle fungera säger lokföraren Göran Sandström som körde tåget från Göteborg till Lysekil på torsdag förmiddag.

Du läser nu en av dina fria artiklar på bohuslaningen.se

Det var inte några större problem att ta sig fram på Lysekilsbanan, men speciellt fort gick det inte att köra. Däremot blev tåget lite försenat.

– Först var jag tvungen att stanna tåget och lägga om en växel för att kunna fortsätta resan på rätt spår, säger Göran Sandström. Sedan blev det stopp igen eftersom det inte fanns någon spänning i ledningen.

De cirka 20 passagerarna ombord fick vänta medan Sandström promenerade iväg till det närbelägna stationshuset i Lysekil och vred om en strömbrytare. Några minuter senare kunde tåget stanna till vid perrongen. Persontrafiken till Lysekil upphörde i september 1981, sedan dess har Lysekilsbanan används för godstrafik och för enstaka persontåg som körts i exempelvis järnvägsfrämjandets regi.

– Jag hoppas att det blir en fortsättning på persontrafiken med tåg till Lysekil efter försöksperioden på tre år, säger Leif Blomqvist (S), styrelseordförande i Västtrafik. Det kan mycket väl bli så att trafiken fortsätter under sommaren. Jag tycker att Lysekilsbanan är i bra skick men ett problem är att godstrafiken upphörde för några år sedan.

Det är västra Götalandsregionens utvecklingsnämnd som står bakom satsningen på sommartåg.

– Satsningen på sommartåget är ett led i att bidra till en hållbar turism i Västsverige, säger Ulrika Frick (MP), ordförande i kollektivtrafiknämnden som passade på att ta med ett antal Miljöpartister på premiärturen med sommartåget, bland annat Emma Norén, Tina Ehn och Hans-Joakim Isenheim.

– Jag skulle gärna vilja se persontrafik på Lysekilsbanan året runt, säger Emma Norén, som hoppas ta plats i riksdagen efter valet.

Lokföraren Göran Sandström tycker att Lysekilsbanan är relativt säker, i alla fall när det gäller att köra persontrafik. Han konstaterar att en hel del pengar satsats på eftersatt underhåll innan sommartåget kunde starta.

– Det är lättare att köra persontåg än godståg på denna järnväg på grund av att vagnarna har lägre tyngdpunkt.

Enligt Sandström finns det beräkningar som visar att det behövs 300 miljoner för att bygga om Lysekilsbanan på ett sådant sätt att tågen kan köra där i 120 kilometer i timmen.

Image - 2

Sommartrafiken på Lysekilsbanan pågår till nionde augusti. Enligt nuvarande planer blir det även sommartåg på denna bana 2015 och 2016. Det kommer att bli ett par avgångar varje dag mellan Lysekil och Munkedal där ytterligare anslutningar finns, exempelvis till Göteborg. Det är Västra Götalandsregionens utvecklingsnämnd som står bakom satsningen.

MEST LÄST