Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Så vill politikerna driva frågan om Bohusbanan

Politikerna svarar 1. Hur ska ditt parti ­driva frågan om en upprustning av Bohusbanan? 2. Har det gjorts tillräckligt hittills?

Ingemar Samuelsson (S)

Bild: Ulf Blomgren

1) Vi vet nu att en utbyggnad av Bohusbanan är ett bättre alternativ än via Trollhättan. Vi samarbetar nu med kommunerna Kungälv, ­Stenungsund, Tanum och Strömstad för en ordentlig satsning på Bohusbanan.

2) Över tid har det naturligtvis gjorts för lite. Vi fick inte med något i senaste infrastrukturplanen och arbetet med det skulle ha gjorts betydligt intensivare redan innan vi kom till makten. Det har rått en kunskapsbrist i frågan och den är nu åtgärdad.

Evy Gahnström (V)

Bild: Ronny B Nilsson

1) Som parti verkar vi i den här frågan på kommunal, regional och riksdagsnivå. ­Vänsterpartiet är ett miljövänligt parti och tågtrafiken måste prioriteras och där blir ­Bohusbanan oerhört viktig.

2) Regionen har inte tagit det här på tillräckligt stort allvar. Vi har sett oss ständigt bortträngda från dagordningen. Oviktigt är inte heller den splittringen som finns i Fyrbodals kommunalförbund om var det ska satsas. I kommunen är enigheten stor så det är bara att arbeta vidare.

LÄS MER: En kamp mot klockan för Bohusbanan

Elving Andersson (C)

Bild: Lasse Edwartz

1) Vi vill ha en utbyggnad och argumenterar via regionen om satsningar på Bohusbanan med dubbelspår först till Stenungsund och sen vidare till Uddevalla. Satsningar norrut är också angelägna. Vi har ju länge drivit utbyggnaden av mötesspåret i Grohed som nu är beslutat.

2) Jag har jobbat för en utbyggnad i 40 års tid och genom tider då man helt ville lägga ner tågtrafiken. Nu är vi enade över parti­linjerna. Det är unikt i frågan och det kan jag känna mig väldigt nöjd med.

Rolf Jonsson (L)

Bild: Edvin Bergström

1) Vi argumenterar för Bohusbanan i alla sammanhang och pekar på närheten till ­Göteborg som en viktig utvecklingspotential. Beslut om dubbelspår mellan Göteborg och Stenungsund är nästan klart. Vi måste få regionpolitikerna på plats. Alla jobbar på frågan.

2) Det går alltid att göra mer. Jag kan inte säga att man har misskött frågan. Men vi har inte lyckats enas. Politikerna på andra sidan länsgränsen har varit skickligare. Trollhättan har vunnit i många stora infrastrukturfrågor.

Christer Hasslebäck (UP)

Bild: Lasse Edwartz

1) Vi måste enas i Fyrbodals kommunalförbund och det är en pedagogisk fråga. Det handlar om samarbetsklimat och att inte motverkar varandra. Uddevalla ska vara en attraktiv boendekommun och då är ett dubbelspår till Uddevalla av största vikt.

2) Man har väl gjort det som krävts. Men vi är ju inte framme än. Jag vill inte klanka ner på någon. Det här är en långsiktig fråga och inget man löser på en mandatperiod. Jag tycker att vi driver på gemensamt på ett bra sätt.

Rolf Carlsson (SD)

Bild: Lasse Edwartz

1) Det är inget kommunalt beslut. Det finns ju en splittring med åsikter om alternativa sträckningar. Arbete pågår, mötesspåret i Grohed är ju beslutat, upprustning sker, kommunerna längs banan samverkar. Men får vi en majoritet i Riksdagen så ska vi nog få igenom detta.

2) Kan inte bedöma detta. Men jag kan konstatera att det går väldigt trögt att jobba med järnvägsfrågor. Men jag lovar att trycka på hos våra riksdagsledamöter så mycket vi kan för att få dubbelspår till Uddevalla.

Gunilla Magnusson (MP)

Bild: Lasse Edwartz

1) Vi måste verka genom våra regionala ­politiker och genom samverkan med våra grannkommuner. Går man på de fakta som finns nu så är Bohusbanan det bästa alternativet. Sträckningen är byggd 1907. Det finns väl inte så många vägar som går på samma ställen som för hundra år sen.

2) Uppenbarligen inte, eftersom vi hittills har fått så dåligt gehör från beslutsfattarna på regional och statlig nivå. Men vi kan inte sitta och skylla på någon annan. Kanske att vi har dåliga lobbyister.

Carin Ramneskär (M)

1) Vi har jobbat i många år i samarbete med de södra kommunerna mot Göteborg. Del­målen är förlängda perronger och nu mötesspåret i Grohed vilket ger effektivare och tryggare tågtrafik. Men målet är ju ett dubbel­spår hela vägen till Oslo.

2) Det har gjorts väldigt mycket. Vi har verkat över partigränserna och över kommungräns­erna för detta, så på det sättet är jag nöjd med arbetet. Men det är ju klart, så länge vi inte har en fullt utbyggd järnväg så är vi inte klara.

LÄS MER: 1905 års infrastrukturpolitik kan behöva en uppdatering

Magnus Jacobsson (KD)

1) I Fyrbodals kommunalförbund har man nu fattat beslut om en oberoende utredning och efter det hoppas jag att vi kan enas i frågan. Jag vill ha en utbyggd Bohusbana. Vi kan då också stärka hamnen i Uddevalla och djuphavshamnen i Lysekil och då öka godsförmågan.

2) Sossarna, moderaterna och vi har jobbat nära och jag tycker att vi har flyttat fram positionerna betydligt. Men jag upplever det som att vi står skuldra vid skuldra i den här frågan från Strömstad ner till Göteborg.