Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies
Prova

Ligg på Plus från start - hela innehållet för 1 kr Fri tillgång till all lokaljournalistik.

Skytteren – en
tickande miljöbomb

Skytteren utanför Lysekil är det miljöfarligaste vraket i landet. Ett och ett halvt år har gått sedan Sjöfartsverket uppmanade regeringen att sanera den gamla valkokaren, som sänktes vid Måseskär 1942. Inget har hänt. På torsdag pekar en ny riskanalys från Chalmers på faran med Skytteren

I januari 2011 presenterade Sjöfartsverket senaste utredningen, av hur många vrak det ligger som tickande miljöbomber runt svenska kusten. Den oroar särskilt kommunledningen i Lysekil, eftersom Skytterens oljelast i värsta fall skulle kunna ödelägga både fisket och badstränderna i kommunen, vars turism är en viktig inkomstkälla.

– Vi kräver att staten tar sig an det här vraket. Att något görs innan det blir för sent, upprepar kommunalrådet Roland Karlsson (FP) och får omedelbart stöd av partikamraten och riksdagsledamoten Lars Tysklind från Strömstad.

Han har tidigare drivit frågan om att sanera vraken utanför Bohuslän.

– Det oroar att detta tar lång tid, även om åtgärder kan vara förenat med stora kostnader och ingen vet vem som är ansvarig för vraken.

Olja vid Måseskär

Redan 2005 uppmärksammades större mängder olja kring Måseskär. Den visade sig vara olja från Skytteren.

Enligt avdelningen för sjöfart och marin teknik vid Chalmers, gick Skytteren till botten med 400 kubik brännolja och 100 kubik smörjolja. Hur mycket som är kvar ombord vet man dock inte.

Sedan 2005 har Chalmers, länsstyrelsen (med stöd av Preem och Stena) och Sjöfartsverket inventerat antalet vrak på havets botten.

17 000 vrak

Sjöfartsverket har prickat in 17 000 vrak runt den svenska kusten, varav 2 500 som möjliga riskobjekt och 31 som rena högriskobjekt.

Dit hör Skytteren som på torsdag bedöms farligast, när Chalmers visar upp sin nya, säkrare metod för att analysera risken för att vrak på botten ska brytas sönder och börja läcka – en förfinad analysmetod. Det gör man för länsstyrelsen, Sjöfartsverket samt havs- och vattenmyndigheten. Metoden visar, liksom tidigare Sjöfartsverket, att Skytteren är största miljöhotet bland alla vrak runt Sverige.

– Skytteren är ett högriskobjekt. Även små mängder olja får effekter som kvarstår på bottenlevande organismer, konstaterar forskningsledaren Ida-Maja Hassellöv.

MEST LÄST