Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies
Prova

Ligg på Plus från start - hela innehållet för 1 kr Fri tillgång till all lokaljournalistik.

img_1002.jpg
Ledamot. Bo Carlsson (C).

Slussarna viktig fråga för Centern

I går samlade Centerpartiet folk med kunskaper om Vänertrafiken för att vaska fram argument för nya slussar i Göta älv.

– Det är oerhört viktigt att kanalen finns som en konkurrens­fördel för den här regionen, säger riksdags­ledamoten Annika Qarlsson (C).

Du läser nu en av dina fria artiklar på bohuslaningen.se

Argumenten ska användas inför regeringens beslut om det ska avsättas pengar till nya slussar i Lilla Edet, Trollhättan och Vänersborg eller inte. De gamla beräknas ha en teknisk livslängd fram till 2030.

Beslutet väntas om ungefär ett år och kostnaden för nya slussar tros bli tre ­miljarder kronor.

Hoppfull

Förutom C-politiker var ­representanter för Sjöfartsverket, rederiet Thun­bolagen, Vänerhamn och Innovatum inbjudna. Och enligt mötesdeltagarna får ett nej dramatiska följder: Om slussarna stängs försvinner sjöfarten i Vänern.

– Det skulle vara korkat att ta bort en sådan tillgång. Och det skulle kosta att bygga annan infrastruktur, säger Johan Källsson från rederiet Thunbolagen.

Enligt Trafikverket skulle godsmängden som behöver flyttas från sjön till vägar och järnvägar 2030 motsvara 140 000 lastbilar och 1 500 tåg om året.

Godstrafiken på Vänern har nästan halverats till 
2 miljoner ton om året ­mellan 1990 och 2010. Men Trafikverket förutspår att volymen ska var tillbaka på 1990 års volym till 2030. Den spådomen har bland annat Henrik Sundström (M), kommunalrådet i Uddevalla, ifrågasatt och han har kallat kanaltrafiken ”museal och omodern”.

– Jag tror att det kan bli en politisk diskussion kring siffrorna, säger Kristina Jonäng (C), i region­styrelsen.

– Att titta in i framtiden är svårt. Men jag tror inte att det är farligt att räkna med större godsmängder. Jag är hoppfull och tror inte att slussarna stängs. Det blir för stor belastning på vägar och järnvägar, säger Bo Carlsson (C), ledamot 
i Vänersborgs kommun­styrelse.

”Krigsförklaring”

Henrik Sundström och ­Lysekils kommunalråd ­Roland Karlsson (FP) vill satsa pengar på en djuphamn i Lysekil i stället för på slussar i Göta älv.

Bo Carlsson tycker att det är märkligt att två Fyrbodalskommuner går ut ensamma med ett sådant ­uttalande.

– Det är i princip en ­krigsförklaring och olyckligt att man ställer transportslag mot varandra.

På mötet påpekades också att en nedläggning även skulle påverka Dalslands kanal, Säffle kanal och Göta kanal.

– Risken är att lokala satsningar på turismen minskar, säger Henrik Olsson på Innovatum.

Radade upp argument

Ytterligare argument som räknades upp på mötet var att nya slussar ger minskade slusstider, att spräng­massorna från bygget av slussarna på ett kostnads­effektivt sätt kan användas som erosionsskydd i älven och att sjöfart är miljö­vänligt.

Sjöfartsverkets representant Ingvar Dyberg påpekade att utsläpp av farligt gods i vattnen ofta är lättare att sanera än på land, att kanalen på vintern ofta fungerar bättre än järn­vägarna och att om Vänertrafiken försvinner finns risk för isproppar i älven som kan leda till översvämningar.

Viktig transportled. Centerpartiet bjöd in till samtal om fartygstrafiken på Vänern.

slussar.jpg
1sluss6.jpg
MEST LÄST