Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
Prova

Ligg på Plus från start - hela innehållet för 1 kr Fri tillgång till all lokaljournalistik.

1/7
ANNONS ▼

Så tränar du i sommar på utegymmen

Att träna i en mörk lokal när solen skiner utomhus är det inte många som vill under sommaren. Tur då att flera utegym har poppat upp lite överallt i TTELA:s område. Vi har kikat på var gymmen finns och tipsar om några bra övningar som tränar hela kroppen.

Det är en solig men blåsig dag som vi bestämt att tillbringa någon timme på Skräckleparkens nya utegym i Vänersborg. Läget är helt fantastiskt med Vänern som bakgrund och måsarnas skrik. Emma Thössen är personligtränare men också brandman i Vänersborg. För ett par månader sedan startade hon eget gym i Vänersborg – PT-boxen.

– Jag har inte ångrat mig en sekund, jag trivs jättebra, säger hon.

– Idén bakom boxen föddes efter min PT-utbildning när jag fick hyra in mig på gym med mina kunder. Jag kände mig begränsad och ville ha en egen lokal där jag själv kunde sätta gränserna.

Resultatet blev PT-boxen där hon hjälper andra med träning, välmående och en bättre hälsa.

– Det kan vara psykiskt eller fysiskt välmående, ofta hänger de ihop. Jag utgår alltid från individen, vilka förutsättningar som finns. Alla har olika nivåer och det går inte att jämföra en person med en annan.

När det kommer till sommarträning tycker Emma att vi ska ta till vara på sommarmånaderna. Det är en period som är gjord för att vara utomhus. Löpning, cykel, vandring, rullskidor eller vad det nu kan vara är perfekt konditionsträning men när det kommer till styrketräning får man vara lite påhittig.

– Ofta är det kreativiteten som stoppar en. Utgå ifrån att du inte kan göra fel. Den stora trenden just nu är att använda sin egen kroppsvikt, då passar det jättebra att till exempel besöka ett utegym.

Det kan vara lite klurigt att veta vad man ska göra vid de olika stationerna, som i Skräcklan till exempel. Emma visar både utfall, plankan, ryggresning och triceps-armhävning. På olika sätt använder hon ställningarna som finns. Som sagt, man kan inte göra fel.

Att röra sig 30-40 minuter varje dag har visat sig ha stora hälsoeffekter.

– Tänk på att få med hela kroppen så du höjer pulsen. Det räcker. Börja i små steg. Felet många gör är att de går ut för hårt i början. Då blir man besviken över att man inte klarade av det och risken att man slutar är stor.

Emma betonar vikten av att inte krångla till det. Cirkelträning där man utför olika övningar under olika lång tid med vila emellan är perfekt. Då behöver man max en halvtimme.

– Träningen är en sak men maten är generellt det stora problemet när det kommer till människors hälsa. Vi äter för mycket. Istället för att äta tills vi är nöjda tar vi mer mat tills vi är sprängfyllda, bara för att det är gott.

I sommartider är det också många som plockar fram grillen, inte så konstigt eftersom det är så gott. Men i stället för en fet sås och pommes frites tipsar Emma om en god sallad och en kall sås på gräddfil. Frossa i säsongens bär som jordgubbar.

– Många tränar för att kunna äta vad som helst och det är jättebra. Men vill du ha synliga resultat måste du tänka mer på vad du äter. Bra resultat kräver bra mat.

Fakta: Utegym i området

Trollhättan

Lantmannaparken

Hjortmosseparken

Berghemsparken

Spikön

 

Vänersborg

Skräckleparken

Björkås (Vargön)

Centrumparken i Brålanda

 

Mellerud

Rådahallen

 

Lilla Edet

Ströms slottspark

 

Källa: Vänersborgs kommun, Trollhättan Stad, Melleruds kommun och Lilla Edets kommun

MEST LÄST