Damallsvenskan byter namn

Damallsvenskan heter från och med den 15 juli inte längre Damallsvenskan utan OBOS Damallsvenskan. Det norska bostadsutvecklingsbolaget har ingått ett avtal som titelsponsor till damfotbollens högsta serie – värt 40 miljoner kronor över en femårsperiod.
– OBOS samarbete med Damallsvenskan är mycket spännande, säger Annica Grälls, ordförande för Elitfotboll dam.

ANNONS
|

På en presskonferens i Gothia Towers i Göteborg förkunnades det historiska sponsringsavtalet mellan OBOS och Damallsvenskan. För första gången i historien ingår ett företagsnamn i ett svenskt liganamn. OBOS har köpt namnrättigheterna till Damallsvenskan. Avtalet undertecknades på fredagsförmiddagen i Göteborg.

– Det ger våra klubbar en stor möjlighet att skapa ännu bättre förutsättningar för flickor och kvinnor inom vår verksamhet, säger Annika Grälls.

"Stort värde"

Avtalet är värt 40 miljoner kronor, fördelat över en femårsperiod. 10 miljoner kronor av dessa är öronmärkta för samhällsprojekt.

1988 introducerades Damallsvenskan som en rikstäckande serie – nu hoppas EFD, organisationen som representerar klubbarna i Elitettan och Damallsvenskan, att det nya avtalet ska gynna utvecklingen av serien framöver.

ANNONS

– Att OBOS med sin tydliga och starka värdegrund, där jämlikhet är central, går in i Damallsvenskan ger samtidigt oss och klubbarna möjlighet att skapa ännu starkare samhällsvärden, säger Annika Grälls.

OBOS är sedan tidigare engagerade i norsk fotboll och har bland annat namnrättigheterna till den norska division 1-serien.

– Det är ett stort värde för oss som bolag att stötta damfotbollen i Norge och Sverige. Genom denna satsning möter vi flickor och kvinnor i olika åldrar, inklusive framtida arbetstagare och beslutsfattare. Dessutom vill vi lyfta frågan om stöttning av damfotbollen. Många aktörer har talat om att bidra men de specifik åtgärderna lyser ofta med sin frånvaro, säger OBOS koncernchef Daniel Kjörberg Siraj.

"Tror man sätter igång en trend"

Lika positivt låter det hos EFD.

– Det här kommer innebära en intäktsökning under de här åren. Det är en hållbar utveckling för ligan. Tillsammans med OBOS bygger vi ligan på ett säkert sätt, säger Annika Grälls och fortsätter:

– Det handlar också om att OBOS visar en pionjärställning. Det visar konkret för våra föreningar att det finns företag som anser att det finns ett komersiellt värde i Damallsvenskan.

De 10 miljoner kronorna som är avsatta för samhällsvärden kommer ett råd bestående av representanter från ligan samt OBOS besluta om. Intäkterna på 40 miljoner, fördelat över fem år, gör att EFD närmar sig de intäkterna som ligan hade innan tv-avtalet med TV4-gruppen gick ut för tre år sedan. Tidigare i år slöts ett sponsringsavtal med Svenska Spel och nu hoppas EFD att samarbetet med OBOS ska få fler företag att vilja stödja svensk damfotboll.

ANNONS

– Jag tror man sätter igång en trend. Jag tror att det som hänt i Norge, även kommer hända på den svenska sidan. Man börjar gå från tanke till handling, säger Annika Grälls.

OBOS är sedan tidigare huvudsponsor till norsk damfotboll och har positiva erfarenheter av det.

– Vi fick väldigt mycket positiv respons från spelarna. Det ligger prestige i att vara kommersiellt intressant. Det är flera spelare som säger att det är första gången de kände sig kommersiellt intressanta, säger Daniel Kjörberg Siraj.

ANNONS