Här startar seglarfesten

Det började 1996 med en handfull startande båtar. På fredagen gick startskottet för Bohusracet 20-årsjubileum – med ungefär 160 båtar. – Det är en blogg som har stor del i att den tagit fart, säger Göran Bäckström i tävlingsledningen.

ANNONS
|

Lysekils Women´s match, Tjörn runt, matchracingveckan på Marstrand och Bohusracet.

Seglarfesterna är många i Bohuslän under somrarna. Bohusracet föddes 1996 och har blivit en långvarig tradition trots ett varierat deltagarantal.

– Det började med att en kille i föreningen, Per Bäcks pappa Leif tyckte att vi skulle göra någon rolig seglingstävling som skulle gå längs med Bohusläns kust, berättar Göran Bäckström, ordförande i Segelsällskapet Viken-Ägir.

Så blev det. En handfull båtar ställde upp i den första upplagan av kappseglingen. Men efter några upplagor lades tävlingen ned under några år. Efter återkomsten hade Bohusracet ändå svårt att locka till sig en större mängd båtar.

ANNONS

2007 kom endast tre stycken till start, året senare var det ett dussintal på startlinjen. 2009 sköt deltagarantalet kraftigt uppåt då 69 båtar kom till start. I år finns 200 anmälda.

– Det är max vad vi kan ta emot. Vi får inte plats med mer inne i hamnen, berättar Bäckström som ser en given huvudanledning till att intresset har ökat

– Det skrevs om racet i en blogg som var väldigt välbesökt och plötsligt var vi hundra deltagare. Sedan har det bara växt, berättar han.

Bloggen Göran Bäckström syftar på är blur.se. Skandinaviens största sajt för kappseglare som drivs av Peter Gustafsson, själv deltagare i Bohusracet vid flera tillfällen.

Tävlingen har alltid varit en så kallad shorthanded-kappsegling, som riktar sig till en besättning på två personer. Göran Bäckström tror också det är en fördel till att locka deltagare.

– Det blir lite enklare rent logistisk att man bara är två ombord. I vanliga fall är man sex stycken och det är mycket som ska skötas. Å andra sidan är det mer krävande att segla när man är två.

Tävlingen gick igång på fredagen med sedvanliga starter från Byfjorden varje jämn timme mellan nio på förmiddagen och tre på eftermiddagen. Efter Rödön och passagen vid Sunninge Sund passerar deltagarna Ljungsholmen/Lyckorna i Ljungskile, Tjörn, Fjällbacka, Strömstad och Kosterfjorden innan de når målgång natten till söndag vid Smögens hamninlopp. Där kommer också prisutdelningen att ske på söndagsförmiddagen.

ANNONS

Seglingens område sträcker sig från Hättebergets fyr i söder till Tresteinarnas fyr i Norge, i norr. Distansen för seglingen är cirka 170 nautiska mil.

När båtarna har lämnat Byfjorden väntar tuffa förutsättningar.

– Det kommer att komma in ett lågtryck och förväntas bli kuling i eftermiddag innan det blir stiltje inatt. Det är besvärliga förhållanden. Men de har ändå medvind, säger Bäckström.

Bästa åskådarplatserna:

Starten: Rödön och passagen vid Sunninge sund

Fredag fm/em: Ljungsholmen/Lyckorna, Ljungskile – Spurtpris!

Fredag em/kväll: Svanesund, Tjörnbron

Fredag kväll: Åstol

Lördag gryning/morgon: Fjällbacka

Lördag förmiddag: Strömstad

Lördag passerar fältet söderut genom Kosterfjorden, Fjällbackaskärgården, Sotefjorden

Lördag kväll/natt till söndag målgång vid Smögens hamninlopp

Söndag 10.00 Prisutdelning i Smögen

ANNONS