Här är Panini-bilderna som kan vara värda en förmögenhet

De flesta fotbollsintresserade har någon gång samlat på klistermärken. I dag kan de gamla bilderna, däribland ett specifikt Zlatan-kort, vara värda över hundratusen kronor.
– Om allt klaffar finns det väldigt mycket pengar att hämta, säger Greg Lansdowne som har skrivit två böcker om fotbollens samlarbilder.

ANNONS
|

Under pandemin var det många uttråkade amerikaner som gick upp på sina vindar och ner i sina förråd för att kolla på gamla samlarbilder. Det har i många år funnits en stor industri kring samlarbilder kopplat till de traditionellt stora amerikanska idrotterna, därför var det många amerikaner som vid den tidpunkten ställde sig frågan: Var finns nästa stora marknad? Svaret visade sig vara fotbollen.

– Då var det ganska billigt med fotbollsbilder. Men när det började att säljas mer och mer på Ebay steg priset. Och jag tror inte att det kommer att sjunka, säger Lansdowne.

Det var framför allt bilder på de fyra stora inom samlarvärlden – Pelé, Diego Maradona, Lionel Messi och Cristiano Ronaldo – som köptes upp. Bilderna skickades sedan till företag som graderar bildernas skick vilket fungerar som en betydelsefull kvalitetsstämpel. Om du får ett bra betyg på bilden har du sannolikt ett väldigt dyrt kort.

ANNONS

– I USA har folk hållit på med det här i flera decennier, men här i Europa är det först på senare tid. Folk har börjat inse att de kanske vill göra något med sina samlarbilder. I stället för att bara låta bilderna ligga i en skolåda i källaren vill de tjäna pengar på dessa. Så människor har börjat att se på sitt samlande på ett annat sätt, berättar Lansdowne.

Att ha ett bildalbum fyllt utan luckor är målet för de allra flesta samlare.
Att ha ett bildalbum fyllt utan luckor är målet för de allra flesta samlare. Bild: Natacha Pisarenko

Började samla på 1970-talet

Han själv började att samla till albumet Panini Football 1979. Detta tack vare hans äldre bror Billy Lansdowne, som då spelade för West Ham och senare i Sverige, som introducerade honom för Panini-världen.

– Jag ägnade flera månader åt att försöka fylla albumet. Så det var där som min kärlek till fotboll och samlarbilder, och i synnerhet Panini-bilder, föddes.

Lansdowne fortsatte därefter att samla bilder under sin barndom och började sedan att arbeta med fotboll, först som researcher i England för ”Tipslördag” på svenska TV4. Nu har han skrivit två böcker om Panini, har en tredje på gång och märker av ett enormt intresse både hemma i England och internationellt.

– Här i England har folk samlat på bilder sedan 70-talet och i Italien sedan 60-talet. Det sker över hela världen och om du är intresserad av fotboll har du med stor sannolikhet samlat på Panini-bilder någon gång under ditt liv, säger han.

ANNONS

Varför tror du att folk är intresserade av att samla?

– Det är annorlunda nu jämfört med hur det var på tiden innan internet. Förut samlade människor för att det var ett sätt att komma nära spelarna och lära sig mer om dem. Innan fotbollen började sändas mer på tv var det svårare att se alla spelare. Panini fick människor att känna igen fotbollsspelare, särskilt i lagen som de inte hade så bra koll på längre ned i ligan. Självklart hade många koll på Liverpool, Arsenal och Manchester United. Men det här var ett sätt att lära sig mer om spelarna i lag som Birmingham, Sunderland och Stoke. Vi förlitade oss på Panini-klistermärken för att göra detta.

Förutom detta beskriver Lansdowne byteshandeln som en viktig aspekt. Att samla innebär att man är en del av en gemenskap där man kan byta mellan varandra.

– Eftersom så många samlade ville många också vara en del av det. Så i varje klass brukade det alltid finnas många människor som samlades på lunchen för att byta bilder. Det var också lite av en tävling att se vem som färdigställde sitt album först. Även om du inte var ett stort fan av fotboll gav det här känslan av att vara en del av en gemenskap.

ANNONS
Barn över hela världen har under årtionden samlat på fotbollsbilder. Vissa slutar aldrig utan fortsätter även i vuxen ålder.
Barn över hela världen har under årtionden samlat på fotbollsbilder. Vissa slutar aldrig utan fortsätter även i vuxen ålder. Bild: STRINGER

Bild på Maradona såld för över 6 miljoner

Samlandet har över tiden förändrats. Från att kretsa kring just samlandet har det blivit till mer av en industri. Greg Lansdowne samlar fortfarande men gör det för samlandets skull, inte för att kunna sälja vidare. För de som vill tjäna pengar på sina gamla bilder finns det goda möjligheter om man lyckas identifiera vissa specifika kort. I synnerhet det så kallade rookiemärket.

– Ett rookieklistermärke är det första klistermärket med en spelare, det behöver inte nödvändigtvis vara från spelarens första säsong, förklarar han.

Paninibilderna är som mest värda när de inte är inklistrade i album. Det är då som de är i bäst skick vilket värderas högt av köparna, men även hela album säljs på marknaden.

2021 såldes ett kort med Diego Maradona från albumet Panini Calciatori 1979 för 555 000 amerikanska dollar (över 6 miljoner svenska kronor). Bilden på Maradona i den blåvita argentinska landslagsmunderingen är den dyraste Panini-bilden som någonsin har sålts.

– Maradona-kortet är hans första säsong i ett Panini-album, men det är inte hans första kort.

Det fanns några Maradona-bilder sedan tidigare, men dessa var inte producerade av Panini.

Just Panini-aspekten är särskilt viktig. Det italienska företaget är världsledande när det kommer till fotbollsbilder och bilderna är extra värdefulla.

ANNONS

– Panini är ett sånt välkänt märke och Maradona är en sån känd fotbollsspelare, så när man lägger ihop detta blir det ett väldigt dyrt kort. Rookie-fenomenet kommer från USA. De har pratat om det här i flera decennier, men då har det oftast handlat om till exempel basket och amerikansk fotboll. Även där kan korten vara väldigt dyra. Kan du hitta ett rookiekort med Michael Jordan som är i bra skick kan det vara värt tusentals pund.

https://twitter.com/SportsCenter/status/1492583341400465415?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctw camp%5Etweetembed%7Ctwterm%5E1492583341400465415%7Ctwgr%5E4e7067208951 032ea5703b02b4c66b2adf924c72%7Ctwcon%5Es1_&ref_url=https%3A%2F%2Fwww.goal. com%2Fen%2Fnews%2Fpele-rookie-card-sold-over-usd1m-brazil-new-world-record%2Fblt7 bd4c9393cb0ed93

Panini må dominera marknaden. Men det dyraste kortet överlag kommer inte från ett Panini-album. Förra året såldes en bild på Pelé från VM i Sverige 1958, där han som 17-åring fick sitt internationella genombrott, för 1,33 miljoner amerikanska dollar (i dag drygt 14 miljoner svenska kronor). Förutom Pelé och Diego Maradona är det Lionel Messi och Cristiano Ronaldo som sticker ut när det kommer till fotbollsbilder, som kan ge de största summorna. Men det finns en hylla där under med rookiekort som också är mycket värda. Exempelvis bilden på Zlatan Ibrahimovic i Malmö FF från säsongen 2000.

– Zlatans rookie-klistermärke från säsongen i Malmö kan i bra skick vara värt tusentals pund. Inte riktigt lika mycket pengar som Pelé, Maradona, Ronaldo och Messi.

ANNONS
Bland svenska fotbollsspelare är det Zlatan Ibrahimović som kan generera de största summorna. I synnerhet rookiebilden från säsongen 2000 – som under våren legat ute på Ebay för över 100 000 svenska kronor.
Bland svenska fotbollsspelare är det Zlatan Ibrahimović som kan generera de största summorna. I synnerhet rookiebilden från säsongen 2000 – som under våren legat ute på Ebay för över 100 000 svenska kronor.

Bild på Zlatan kostar över 100 000 kronor

En koll på Ebay visar att det finns bilder på en solbränd Zlatan Ibrahimovic från säsongen 2000 som ligger ute för över 100 000 svenska kronor. Förutom honom kan rookiebilder på spelare som Kylian Mbappé och Erling Braut Haaland generera stora summor i dag.

– Det handlar om att hitta den typen av spelare. Sedan måste kortet vara i bra skick vilket kan vara svårt om kortet är gammalt. Om allt detta klaffar finns det väldigt mycket pengar att hämta.

Men det är inte bara enskilda bilder som kan vara värda mycket. Har du färdigfyllda album från gamla fotbolls-VM som ligger på vinden kan de visa sig vara en liten guldgruva.

Greg Lansdowne ger ett exempel:

– Om du har det första VM-albumet, Mexiko 1970, i bra skick och med samtliga klistermärken kan det säljas för tusentals pund, säger han.

Klistermärken och damfotboll

Samlarbilder har traditionellt kretsat kring herrfotboll. Men sedan 2011 produceras det även album för dam-VM.

– Då såldes det bara i Tyskland som arrangerade VM. De trodde inte att albumet skulle sälja särskilt bra och det sågs lite som ett test. Men albumen sålde helt slut. De tillverkade förvisso inte så många album, men när det kommer till dam-VM kommer 2011 alltid att vara det mesta sällsynta albumet, säger Greg Lansdowne.

Sedan dess har det tillverkats ännu fler album och klistermärken i takt med att populariteten har ökat.

– Sedan 2011 har de alltid haft dam-VM-album och sedan 2017 även för EM. I år skrevs historia då den första inhemska ligan fanns med, den spanska. Jag är säker på att det inte kommer vara den sista. Det kan inte vara långt borta att Women’s Super League (den engelska damligan) har ett album, till exempel.

ANNONS