Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    "Det är ju lite annorlunda att hålla på med olika saker samtidigt", säger Johan Kristoffersson, som i år vunnit både STCC och rallycross-VM.

    Denna artikel ingår för dig som är kund.

    Motorstjärnans okända bakgrund

    Racing och längdskidåkning kan väl inte ha något gemensamt? Jo, Johan Kristoffersson. 29-åringen var en lovande skidåkare innan han blev Sveriges hetaste bilförare.

    Att det har varit en väldigt bra säsong är inget Johan Kristoffersson hymlar med när vi träffar honom inför den näst sista deltävlingen i rallycross-VM i Tyskland på lördag. I månadsskiftet säkrade han VM-titeln i rallycross med två deltävlingar kvar – och veckan innan blev han dessutom STCC-mästare på Mantorp.

    Du läser nu en av dina fria artiklar på bohuslaningen.se

    - Det är ju lite annorlunda att hålla på med olika saker samtidigt. Oftast så riktar man in sig på en gren, så där skiljer jag mig från många andra. Men att det har gått så bra och att jag vann båda serierna samma år är väldigt kul såklart, säger Kristoffersson.

    Skidåkningen hjälper karriären

    Han kommer från en bakgrund som längdskidåkare där han var framgångsrik på juniornivå. Det har hjälpt honom inom motorsporten. Den fysiska biten och tävlingsviljan är två uppenbara grejer, berättar han. Men det som verkligen har hjälpt honom är att hitta olika träningssätt för att bli bättre.

    - När jag åkte längdskidor kunde jag sticka ut och springa eller åka rullskidor för att bli bättre. I motorsporten är det så mycket mer komplicerat. Man måste hitta andra vägar för att bli bättre på att köra bil, trots att du inte kan köra bil, säger han och fortsätter:

    - Det tror jag att jag har tagit så långt jag kan. Att hitta nya vägar för att bli en bättre förare, och förstå att man måste jobba hårt för att få bra resultat. På det sättet har längdåkningskarriären influerat motorsporten.

    En väg till att bli en bättre förare är just att kombinera banracing med rallycross. Kristoffersson menar att det ena hjälper det andra, men det är mycket jobb. Han har runt 260 resdagar per år, och det krävs att han gör allt noggrant och på rätt sätt för att det ska hjälpa i stället för att stjälpa.

    - Det svåraste med att kombinera båda är att det blir splittrat och väldigt mycket jobb. Det finns en risk att man inte hinner göra så bra förberedelser inför båda som man skulle vilja.

    TT: Men du känner att du har fått till det?

    - Ja det tycker jag. Även om STCC inte är huvudfokus är det väldigt viktigt att man gör det bra. Annars blir det bara "bad will". Åker man och vinner VM i rallycross och så går det inte bra i STCC, då ser det ju jättekonstigt ut.

    Hela familjen delaktig

    Att Johan Kristoffersson tillbringar större delen av sitt vuxna liv bakom ratten har fallit sig ganska naturligt. Pappa Tommy är en tidigare rallycross- och STCC-förare, och Johan har vuxit upp inom motorsportvärlden. I hans racingkarriär är mer eller mindre hela familjen inblandad. Allt ifrån pappa Tommy och flickvännen Zandra till Johans 84-åriga farmor som dagligen sköter ekonomin.

    TT: Hur är det att vara så framgångsrik och att ha familjen så delaktig?

    - Det är väldigt roligt såklart att man får dela det med dem som är nära. Samtidigt är det lätt att det blir väldigt hopblandat, jobbet och familjen. Men det är någonting som vi har levt med ända sedan jag växte upp, så det faller sig ändå ganska naturligt.