Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Thomas Stenström får Stimstipendium

Denna artikel ingår för dig som är kund.

Stenström slår ett slag för fulkulturen

På onsdag släpper han sin andra skiva. På lördag spelar han i sin hemstad Uddevalla. Bohusläningen har pratat med Thomas Stenström om fulkultur, Solid Sound och bastubad.

Thomas Stenström har haft en lång härlig sommar med många spelningar, så semesterdagarna i Barcelona är välbehövda berättar han när han ringer därifrån.

Du läser nu en av dina fria artiklar på bohuslaningen.se

– Det är en pytteliten semester innan allt drar i gång igen.

På onsdag släpps nämligen hans efterlängtade andra album.

Hur känner du inför skivsläppet?

– Det känns jättebra, jag har hållit på med den här skivan i två och ett halvt år. Jag har varit kräsen, så nu känner jag mig verkligen nöjd.

Debutskivan Nåt annat, nån annanstans kom 2012 och då var det inte lika gott om tid för skapande process.

– Ja, den tog bara ett halvår, det var väl också charmigt. Men den här gången bestämde jag mig för att hitta mitt melodispråk, och ville inte censurera mig och det tar lång tid.

Efter förra skivan, förklarar Thomas vidare, visste han inte själv om han var nöjd, nu ville han verkligen få känna själv utan att det spelade någon roll vad någon annan tyckte och tänkte. Thomas har därför jobbat med väldigt mycket material så vi kan nog förvänta oss mer skivor snart.

– Jag har så det räcker till fyra skivor, så det kommer mer snart.

Nya skivan har fått titel Fulkultur, något Thomas gärna vill förklara.

– Det är så att säga pricken över i:et. Att vara inkluderande i stället för exkluderande, som jag tycker att finkulturen är. Den här skivan är till för alla. Jag tyckte det ringade in hela den här processen med hur jag vill komma från alla regler och lagar som andra tillskrivit en, jag ville bryta mig ur.

Skivan har han producerat själv tillsammans med barndomsvännen Joel Humlén.

– Joel och jag gick gymnasiet tillsammans, det har varit jävligt roligt att genomföra det här tillsammans. Han är min bästa vän och den bästa producenten jag vet.

Det märks att låtarna på nya skivan är väl genomarbetade. Thomas ville att det den här gången skulle handla mer om låtarna än om sig själv. Därför blev det också en så lång process.

– Jag ville att de skulle kännas precis som psalmer, som om de alltid hade funnits, att jag inte bara hittar på utan att de är som klassiska melodier som är odödliga. Jag ville våga vara pretentiös, det är det finaste jag vet när någon är.

Singeln Slå mig hårt i ansiktet finns med på skivan, och den har blivit en av sommarens mest spelade låtar. På musiktjänsten Spotify har den över 4,5 miljoner spelningar.

Kände du att den skulle bli en hit när du skrev den?

– Jag är fel person att fråga när det gäller hitlåtar, jag vet inte vad som är en hit. Men jag kände att den hade något väldigt speciellt även om den skrevs på en kvart i en eufori.

När var det?

– Det var i Nynäshamn, där jag hyrt ett ställe att vara på för att fokusera på skrivandet. De där femton minuterarna var precis innan vi skulle gå ut och bada bastu. Den kom bara, det var väldigt nice.

På lördag står du på scen på Uddevalla Solid Sound, hur känns det?

– Jag är mest förväntansfull. Det är bara två eller tre dagar efter skivan är släppt så det blir som en liten releasefest på hemmaplan. Och festivalen är väldigt grym, tänk att det finns en så bra festival i Uddevalla.

Att spela i Uddevalla kommer alltid vara lite speciellt för Thomas.

– Ja, det är läskigt, men mest peppande. Alla mina berättelser och sagor jag skriver om har jag upplevt första gången i Uddevalla. Det är mycket känslor.