Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies
Prova

Ligg på Plus från start - hela innehållet för 1 kr Fri tillgång till all lokaljournalistik.

Svängigt vemod nära glädjen

Temperaturen stiger på Rökeriet i Strömstad när Kaja börjar spela. Det beror inte bara på att det är trångt och inte bara på stearinljusen bakom trion. Det beror till stor del på allt det liv som finns i Kajas musik. Även om publiken är tämligen stillsam anar man att en del pulsar ökar takten. Det gäller musikernas också.

Camilla Åström hade en rumänsk lärare när hon började spela dragspel och han visade henne till balkanrytmer och klezmer. På musikhögskolan i Göteborg möttes hon och Daniel Wejdin.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

– Jag har alltid varit tilltalad av svängig, glad, vemodig musik, säger han.

Klezmer och balkan är musik som uppfyller de kraven.

– Den hittar in, har nära till känslorna, säger han.

Under turnéer med ett reggaeband fann de violinisten Livet Nord och trion började jamma i logerna. Nu är Kajatrion något medlemmarna prioriterar högt och satsar mycket på.

– Den betyder mycket för oss både socialt och musikaliskt, säger Livet Nord.

Många influenser
De skriver mycket eget, låter influenser från tango och jazz möta det östeuropeiska, kokar ihop det.

En ny cd med helt eget material är på gång, förhoppningsvis klar till våren.

– Vi tar nya grepp med musikaliska experiment och olika influenser, söker vidare i vad vi är musikaliskt. Vi utvecklas som musiker tillsammans, sammanfattar Livet Nord.

Med medlemmarna spridda på olika håll i landet får de samlas då och då för intensiva arbetsdagar. Så kan det komma sig att en låt heter Tiergarten efter platsen där den kom till. Nej, det var inte Berlins kända park.

– Vi var på Djurgården, men det kunde vi ju inte kalla den... förklarar Livet Nord för publiken.

Likt och olikt
Och om man jämför östeuropeisk musik med svensk ?

– Det skulle väl vara schottis då, säger Daniel Wejdin.

– Det vemodiga och smäktande finns i svensk folkmusik också, påpekar Camilla Åström

– Men det svenska är kanske mera luftigt, inte lika smäktande, tycker Livet Nord.

– Klezmer har allt på en gång, konstaterar Daniel.

Nya tag
Men de vidgar sitt uttryck inte bara rent musikaliskt.

På repertoaren står numera föreställningen Riddar Blåskägg, baserad på folksagan, bearbetad av Kiriaki Christoforidis, som också är berättare. Kajatrion har skrivit musiken, med influenser av modern konstmusik och svensk bröllopsmusik bland annat.

– Vi är öppna för nya drag, förklarar Livet Nord igen.

MEST LÄST