Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies
Prova

Ligg på Plus från start - hela innehållet för 1 kr Fri tillgång till all lokaljournalistik.

2. ledare tag.jpg
Kaos. Att tågen står stilla är okej vid enstaka tillfällen, men i dag handlar det om ett systemfel.

Tågen har spårat ur

Om 97 procent av tågen kommer fram i tid, är jag konstant på fel tåg.

Jag sitter påfallande ofta i vagnar som står stilla. Senast var i söndags när jag åkte Göteborg–Uddevalla. Tåget avgick 25 minuter för sent på grund av problem med dörrarna.

Du läser nu en av dina fria artiklar på bohuslaningen.se

Under de senaste åren har jag tillbringat en inte helt oansenlig mängd tid i händerna på SJ och Trafikverket. Det beror framför allt på att jag har jobbat på olika håll i landet, vilket har medfört många längre och kortare resor samt en period av dagligt pendlande.

Det är i grunden ingenting jag har något emot. Kupéerna är trevliga, stolarna bekväma och – bäst av allt – man behöver inte ägna sig åt själva transporterandet, utan kan läsa, vila, sova, äta, lyssna på radio och se filmer. Om man har möjlighet att utnyttja tiden effektivt kan man i bästa fall få tidsspillan att närma sig noll.

Effektiviteten bygger dock på att tåget rullar och tyvärr händer det rätt ofta att det inte gör det. För ofta, för att jag ska klassa tåg som ett säkert färdmedel.

För en vecka sedan, när jag tog morgontåget från Stockholm, kom jag till Uddevalla nästan två timmar efter utsatt tid. Anledning: Ett pendeltåg i Mälardalen hade problem med växlarna, vi blev stående bakom tåget och anlände till Herrljunga ungefär elva minuter för sent. Då hade mitt anslutningståg från Herrljunga till Uddevalla precis gått – jag hade följt rekommendationerna på SJ:s hemsida – och vi Uddevallaresenärer uppmanades att sitta kvar på tåget, åka med till Göteborg och därifrån ta första bästa tåg till Uddevalla, vilket innebar en nästan timslång väntan på Göteborg Central. I stället för att komma till Uddevalla strax före tio anlände jag lagom till lunch.

Trots det var mitt tåg, enligt Trafikverkets statistik, inte försenat. Enligt radioprogrammet Kalibers första program om tågtrafiken (24/2) måste nämligen ett tåg vara en kvart sent – annars är det i tid. Vidare räknas inte inställda tåg in i förseningsstatistiken, vilket betyder att jag, under min dagpendlingsperiod, inte blev försenad när mitt ordinarie tåg ställdes in och jag hänvisades till ett som gick en timme senare. Inte undra på att Trafikverkets siffra visar att 97 procent av alla tåg kommer fram i tid, medan jag är av en helt annan uppfattning.

Det är en sak om tågtrafiken kärvar vid extraordinära händelser, som snökaos. Man kan inte begära att tågen ska gå som på räls om rälsen plötsligt har täckts av ett tjockt lager snö och det hela tiden kommer mera.

Det är de andra felen – de som är vardag för oss stamkunder – som måste bort. Ett växelfel i Mälardalen får inte göra att Uddevallaresenärer blir två timmar sena. En resa som vanligtvis tar 40 minuter, får inte ta tre timmar på grund av ett elfel. Klassikerna löv på spåret och signalfel – gör man verkligen allt man kan för att dessa inte ska påverka trafiken? Eller när mitt tåg stod stilla på Uppsala Central i en halvtimme, eftersom tutan hade frusit – kunde man inte ha förutsett det och påbörjat upptiningen tidigare?

Det här handlar inte om enstaka tillfällen, utan om strukturfel, och de måste åtgärdas. Försenade tåg är inte bara surt för dem som drabbas. De hämmar tillväxten och har en 
negativ inverkan på den regionala utvecklingen, eftersom arbetsmarknadens storlek minskar om det inte finns goda pendlingsmöjligheter. Vidare är försenade tåg en riktig miljöbov – många väljer helt enkelt bort färdmedlet (och tar bilen) eftersom det är för osäkert.

Därför är det viktigt att Trafikverkets karta överensstämmer med resenärernas. 97 procents punktlighet är bra. Om teori och praktik var synonymer skulle man (nästan) kunna slå sig till ro. Men eftersom det finns lögn, förbannad lögn och statistik är det inte läge att jubla över resultatet. Först måste problem med dörrar, växlar, signaler och löv elimineras från resenärernas resor.

Susanne Nyström

[email protected]

MEST LÄST