Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Denna artikel ingår för dig som är kund.

"Värre i mer välbärgade områden"

Fenomenet med starka föräldragrupper är inte okänt. Problemet är att lärarnas status har minskat, menar Jesper Boesen på Göteborgs Universitet.

Det är oklart om någon forskning finns kring föräldrars påtryckningar på skolan, men det är inget okänt fenomen.

Du läser nu en av dina fria artiklar på bohuslaningen.se

– Jag har stött på frågan i olika sammanhang, både som privatperson, som förälder, och som handledare till doktorander. Jag har hört att det har förts på tal och alla våra doktorander är lärare så det är erfarenheter de har, säger Jesper Boesen, föreståndare för Centrum för utbildningsvetenskap och lärarforskning på Göteborgs Universitet.

Han bekräftar att många lärare upplever sig ansatta från olika håll, från såväl skolledning som från vårdnadshavare. Han beskriver det som att lärarnas självbestämmande och oberoende har minskat.

– Överlag tror jag att svenska lärare har fått minskad status och minskat inflytande. Det egna professionella utrymmet har minskat helt enkelt.

Jesper Boesens uppfattning är att störst påtryckningar får skolan oftast från resursstarka vårdnadshavare, välutbildade föräldrar som vill sina barns bästa och vet hur skolsystemet fungerar. Det är en uppfattning som även Gunnar Hermansson på Lärarnas Riksförbund i Uddevalla delar.

– Det är värre ju mer välbärgade och välmående ett område är. I områden med föräldrar som har låg utbildningsnivå är de ganska tacksamma. Det har vi erfarenhet av i kommunen, säger han.