Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies
Prova

Ligg på Plus från start - hela innehållet för 1 kr Fri tillgång till all lokaljournalistik.

rbn boye 2.jpg
Med hjälp av sång och musik gör Göteborgsduon Ida Olsson och Simon Ljungman ett vackert och rättvist porträtt av Karin Boye. Foto: Ronny B Nilsson

Vackert porträtt av Boye

Några skedar närande blomkålssoppa och sedan värmande sång och musik. På mindre än en timme skildrades en av våra stora poeters liv.

Med egna tonsättningar av ­Karin Boyes dikter lyckas sångerskan Ida Olsson och musikern Simon Ljungman (spelar annars i Augustifamiljen, husbandet i På spåret och med Håkan Hellström) på ett enkelt, men vackert, sätt binda ihop berättelsen om Karin. Skådespelet, dikterna och musiken, allt flyter bra och ger en rättvis bild av den älskade poeten.

Sången är träffande och med endast akustiskt gitarr blir de vackra texterna ännu skörare men också starkare. Från strängarna hörs klassiskt till flamenco till lite mer dystra, dova toner.

Det har gjorts tolkningar av Boyes dikter tidigare men det här är något alldeles extra. Vi kommer riktigt nära Karin och hennes känslor. Det var inget lätt liv hon levde. Kris är det ord som beskriver bäst, det är även det hon döper sin delvis själv­biografiska roman till.

Från uppväxten i Göteborg, familjens flytt till Stockholm, studieåren i Uppsala, flykten till Berlin, till självmordet i Alingsås, hela tiden brottas hon med sina känslor som hon har så svårt att kontrollera.

Gråt, gråt, gråt, självmordet ligger inte långt borta, samtidigt som hon fortsätter leva och blir en erkänd poet och författare.

Hon gifter sig med en man, men inser sedan att den stora kärleken är en kvinna. Och hennes liv blir än mer komplicerat – visst gör det ont när knoppar brister.

Ja, vi hinner lära oss mycket om Boye på bara några få scener mellan dikterna.

Och hennes sista scen i livet, självmordet, avslutar Göteborgsduon med en mycket fin tolkning av Morgon.

spd4c85c.jpg

Karin Boye föddes i Göteborg 1900. Hon var mest känd som poet och hennes första diktsamling Moln gavs ut 1922.

Men Karin skrev också ett antal romaner och essäer. De två mest kända romanerna är den delvis självbiografiska Kris och dystopin Kallocain.

När det gäller hennes dikter så är de två mest kända, Ja, visst gör det ont när knoppar brister och I rörelse.

Karin Boye begick självmord 1941.

JA, VISST GÖR DET ONT

– ett musikaliskt porträtt av Karin Boye

I rollerna: Ida Olsson och Simon Ljungman

Musik och tonsättningar av Karin Boyes dikter: Ida Olsson och Simon Ljungman

Regi: Peter Lorentzon

Manus: Ida Olsson

Folkets hus Uddevalla

. . . att se föreställningen

15 mars Havstenssunds Folkets hus

16 mars Kulturbruket på Dal

17 mars Gymnasiet campus väst Lysekil

21 mars Möe kapell Munkedal

MEST LÄST