Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

HOTET. Risken för att miljön under ytan i Bohusläns fjordar och badvikar skulle må sämre av hundratals eller tusentals fritidsbåtar i en stor marina i Uddevalla är uppenbar, varnar professor Kjell Nordberg.

Denna artikel ingår för dig som är kund.

Varnar för bottendöd i Byfjorden

Den tänkta storsatsningen av en jättelik småbåtsmarina i närheten av Uddevalla centrum, döms ut av professor Kjell Nordberg vid Göteborgs universitet. – Det är ingen bra idé, att samla så många fritidsbåtar så långt in i fjordsystemen. När deras ägare ska ut på havet bidrar de negativt till ökad bottendöd, varnar Nordberg.

Hans slutsatser bygger på flera års forskning i Sannäsfjorden utanför Grebbestad, där man undersökt havsmiljön under fyra år och där Sannäsfjordens bottnar numera är döda.

Du läser nu en av dina fria artiklar på bohuslaningen.se

– Länsstyrelsen har vid sidan av oss mätt upp syrebrist i Tjärnöarkipelagen längre norrut, på många grunda bottnar, som varit barnkammare för vår matfisk. Så läget är ganska allvarligt.

– Vi måste hitta ett nytt sätt att ha båtar på och ha dem längre ut i kustbandet. Det är mer miljövänligt om båtägarna tar sin avgasrenade bil dit ut till båten när de vill njuta. Då slipper vi långa gångtider med läckande båtmotorer, säger han.

Omfattande hot

Färska fakta från forskningen i Sannäsfjorden visar, att hotet från fritidsbåtar mot havsmiljön (från självpolerande bottenfärger som avger gifter, för att förhindra påväxt och rena avgasutsläpp) är omfattande. Bottnarna som en gång varit fiskens barnkammare är stendöda och Sannäsfjorden är bara ett bland flera exempel på detta, utmed Bohusläns badvikar.

– Naturligtvis ligger klimatförändringar, svunna tiders gödningsmetoder i lantbruket och andra utsläpp också bakom bottendöden. Men de flesta av de faktorerna har man idag begränsat. Men som toppen på isberget ökar nu innehavet av fritidsbåtar dramatiskt. Vi kan visa att de släpper ut ohälsosamma mängder kolväten och försurande ämnen i havet i havet. Båtmotorer släpper oftast ut avgaserna under ytan och från tvåtaktare läcker en del av bensinen rakt ut, säger Kjell Nordberg.

Bara i norra Bohuslän finns idag omkring 25 000 båtplatser. Och kommunerna letar ständigt efter fler ställen där marinor kan byggas, för att motsvara efterfrågan.

– Det är helt uppenbart att vi måste minska utsläppen från fritidsbåtarna i våra känsligaste fjordar och skärgårdar. I dem fungerar bottnarna som sedimentbassänger för både tungmetaller och organiska miljögifter, som då ligger kvar i fjordarna.

Men i Uddevalla driver ju universitetet ett försök med syresättning av bottnen i Byfjorden, vilket väl borde motverka försurningens effekter något?

– Ja, om båtägarna i den nya tänkta marinan nöjer sig med att åka till Gustafsberg och fika, så bli miljöpåverkan inte så stor. Men båtägarna vill troligen längre ut och får då flera timmars gång innan de kommer ut i kustbandet. Då bränner de mycket bensin och den del av den är oförbränd. Det är negativt, säger Nordberg.

Redan för 15 år sedan föreslog miljövårdsenheten länsstyrelsen i Göteborg en lag med förbud mot gamla tvåtakts - utombordare för att rädda marina miljöer. Istället kom miljövänligare, men dyrare, bränsle (alkylatbensin), en möjlighet som inte heller tycks ha hjälpt mot miljöförstöringen under ytan.