Mer arenakultur och amatörkultur, på bekostnad av allt där emellan. Det är en ganska dyster framtidsvision som drygt 30 forskare och experter målar upp i boken "Framtiden är nu - Kultursverige 2040".
Framtiden tar form i samma stund som du läser detta. Det är utgångspunkten för antologin "Framtiden är nu - Kultursverige 2040". Redaktörerna Tobias Nielsén och Sven Nilsson har låtit bland andra idéhistorikern Sven-Eric Liedman, ekonomen Emma Stenström, museichefen Kristian Berg och Färgfabrikens grundare Jan Åman skriva om de ämnen som ligger dem närmast. Mastodontkulturen blomstrar redan, konstaterar författaren Anders Rydell i ett kapitel, men Lady Gaga och Avatar har också en stark motpol i amatörkulturens bloggar.
I framtiden är det i stället medelklasskulturen - exemplifierad av Marianne Lindberg de Geer och Ulf Lundell - som får svårt att hävda sig, skriver Rydell.
TT Spektra: Public service tvingas kämpa hårt, kultursegregeringen blir alltmer påtaglig och arenakulturen dominerar. Det är om inte en dystopi så i alla fall en ganska dyster bild av framtiden?
TT Spektra: Varför är det intressant att blicka just 30 år framåt?
Tobias Nielsén, som menar att byråkrati och organisationsfrågor har dominerat kulturpolitiken de senaste åren, lyfter gärna fram boken som den pusselbit som saknades i kulturutredningen - visionerna.
De sinsemellan ganska olika skribenterna har vissa gemensamma beröringspunkter i sina framtidsbilder. Det mångfacetterade Sverige är en, den växande amatör- och deltagarkulturen, till exempel bloggarna, är en annan.