Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Denna artikel ingår för dig som är kund.

WEBB-TV: Här återvinns oljan

410 kubik olja från utsläppet utanför Tjörn har kommit in till Stena recycling i oljehamnen i Göteborg. Det är där den tas om hand och renas från oljeskräp

I oljehamnen i Göteborg kommer nattetid tankbil efter tankbil, fylld med olja. Det är här nästa steg i saneringen pågår, dygnet runt.
Stena recycling ligger i Skarvikshamnen, granne med Skandiahamnen. Här tar platschefen Glenn Wernäng emot i ett rent och fräscht kontorshus. När det första larmet om oljeutsläppet kom skickade Stena recycling ut tankbilar på Tjörn. Och sedan dess har det gått i ett.
– Ja, det är ett dygnet runtarbete. Det som samlas in på dagen, körs hit nattetid. Vi samarbetar även med andra aktörer. Tills i dag har vi på Stena fått in cirka 410 kubik, berättar han.
Totalt sett räknar man med att hittills fått upp 650 kubik olja ut havet. Och mer kommer det att bli.
– Ja, tänk alla stränder och mark som ska saneras. Det kommer att bli ett långvarigt arbete. Det är ju en fruktansvärd händelse.
Och det är inte bara "ren" olja som ska tas om hand. Med följer även en massa oljeskräp. På Stena recycling har man på sina 410 kubik, fått ta hand om 30 ton skräp.
– Det är tång, skräp. länsor, allt möjligt som vi först måste separera, det som inte är pumpbart.
Separationen sker i oljemottagaren. Här arbetar något som kan liknas vid en gigantisk skruv som sakta arbetar sig genom behållaren för att skilja ut skräpet. Som det skräp det är går det sedan till förbränning.
– Nästa steg är att få bort vattnet så långt det går. Genom en speciell teknik separeras oljan och vattnet genom uppvärmning. När oljan håller en vattenhalt på två procent är det godkänt.
Vattnet renas i ett särskilt reningsverk och kan sedan släppas ut i havet igen. Och jo, det är garanterat rent.
– När oljan sedan är renad förvaras den först i en cistern, sedan pumpas den till en båt för vidare transport till Halmstad.
Och då kommer den till nytta för Cementa till exempel, som köper den och använder som alternativt bränsle, i stället för att elda med kol. Cementindustrin är en energikrävande industri.
– Vi kan även ta emot exempelvis kustbevakningens mindre båtar och sanera. Och länsor, de hänger vi upp och tvättar rent. Även den oljan tas om hand och renas.

Du läser nu en av dina fria artiklar på bohuslaningen.se