Replik till Pål Magnusson 16 juni.
LÄS MER:Bohuslän ska inte vara en dörrmatta åt andra regioner
Pål skriver att han hellre åker i 250 kilometer i timmen på dubbelspåret till Oslo. Problemet är att det inte är billigare att bygga, och att det behövs anslag för att göra det, eftersom man inte får tillräckligt med passagerare för att banan skall kunna självfinansieras, som med en höghastighetsjärnväg. Det vill säga att det dröjer mycket länge med Trafikverkets inställning till järnväg. Oslo-Köpenhamn anser jag också har en större resandepotential än Stockholm-Göteborg.
För godstrafik torde det räcka med Bohusbanans enkelspår. Förslaget med höghastighetsbana har med en bro över Idefjorden för att skapa den förbindelsen.
Idag är det inte mycket dyrare att bygga en bana på bro än på banvall, men underhållet blir mycket lägre, och hastigheten bli högre. En sådan bana blir inte en barriär i landskapet.
Hans Sternlycke