Hans Sternlyckes och Järnvägsfrämjandets lansering av en höghastighetsjärnväg, är att betrakta som en dörrmatta för dalslänningar och värmlänningar.
Hans Sternlyckes och Järnvägsfrämjandets lansering av en höghastighetsjärnväg, är att betrakta som en dörrmatta för dalslänningar och värmlänningar. Bild: Karl af Geijerstam

En hållplats i Uddevalla räcker inte

Vi börjar direkt med det klargörande citatet från Hans Sternlycke; ”För godstrafik torde det räcka med Bohusbanans enkelspår”. Tydligare kan det inte bli gällande synen på vad Bohuslän i deras ögon borde få ha av framtida järnvägssatsningar i Sverige.

ANNONS

Replik till

Hans Sternlycke 23 juni

Den andra frågan i vårt replikskifte var frågan om höghastighetsbanan genom Bohuslän som Järnvägsfrämjandet ”bubblar för”, kan betraktas som något mer än bara en dörrmatta för dalslänningar och värmlänningar.

Om Bohusläns framtida järnvägsinvesteringar stannar vid en enda hållplats, i Uddevalla, för att höghastighetståg, samt som Järnvägsfrämjandet förordar – att vi får behålla vår gamla enkelspåriga banvall – så är det i mina ögon att betrakta som en dörrmatta för någon annan, en sliten dörrmatta dessutom.

Men jag kan ju rikta mig till alla övriga bohusläningar med frågan; Om vi får en höghastighetsjärnväg för många miljarder, vill ni då släpa er till Uddevalla, från Strömstad, Hunnebostrand, Lysekil, Orust och Stenungsund, och åka med det nya höghastighetståget?

ANNONS

Är detta vad alla bohusläningar betraktar som en förädling av Bohuslän som landskap, är jag benägen att vika mig för den demokratiska majoritetens önskemål. Däremot kommer jag aldrig att vika från den personliga åsikten att Hans Sternlyckes och Järnvägsfrämjandets lansering av ovan nämnda höghastighetsjärnväg, enbart är att betrakta som en dörrmatta för dalslänningar och värmlänningar.

Pål Magnusson

Uddevalla

ANNONS