Preem bör satsa på biobränsle

Preem i Lysekil kan lämna fossilstadiet och ta en ledande roll som producent av biobränsle.

ANNONS
Preemraff
Preemraff Bild: Lasse Edwartz

Naturvårdsverket har underrättat regeringen om tillståndsärendet för Preem. Den saudiske ägaren av Preem, Mohammed al-Amoudi, vill utöka produktionen av fossilt drivmedel, vilket skulle öka utsläppet av koldioxid från 1,7 till 3,4 miljoner ton per år.

Naturvårdsverket: ”Vi vill uppmärksamma regeringen på att ärendet kan påverka möjligheten att nå Sveriges klimatmål”. Det kan därför bli regeringen som avgör om det skall bli någon utbyggnad.

Inrikes transporter står för en tredjedel av utsläppen av växthusgaser. Enligt trafikverket behövs energieffektivare vägfordon, övergång till biodrivmedel och utbyggd kollektivtrafik. Men detta räcker inte – det krävs en omfördelning av godstransporterna från väg till järnväg och sjöfart.

ANNONS

Koldioxid resorberas av haven och den globala växtligheten. FN:s organ för förnybar energi (IRENA) har pekat ut skogen som en viktig resurs för att hejda en klimatkollaps. Biobränsle kan produceras med avverkningsrester som råvara.

Linda Werner förklarar i DN att med tallolja kan Preem producera en dieselprodukt med 50 procent grön andel och efterlyser en storskalig svensk produktion av biobränsle.

Preem, ta en ledande roll som producent av biobränsle. Det finns en elektrifierad järnväg mellan Lysekil och Göteborg. Lysekilsbanan kan rustas upp och förlängas till Preems industrianläggning. Därmed säkras råvarutillgång och leverans av producerat biodrivmedel med dagliga järnvägstransporter.

Ett nytänkande av Linda Werner och en satsning på Lysekilsbanan kan bana väg för ett regeringsbeslut som står i samklang med Parisavtalet och Sveriges klimatlöften.

Mats Fägerquist

ANNONS