Konkurrerar. Sedan några år är tågmarknaden avreglerad, men trots detta är SJ mycket dominerande, delvis tack vare sin biljettplattform.
Konkurrerar. Sedan några år är tågmarknaden avreglerad, men trots detta är SJ mycket dominerande, delvis tack vare sin biljettplattform. Bild: PONTUS LUNDAHL / TT

Det är dags för verklig konkurrens på spåren

Joakim Broman: Trots avregleringen behåller SJ sin dominans bland tågbolagen

ANNONS

Vilken webbadress skriver du in om du ska boka en tågbiljett? Det är ingen orimlig gissning att svaret för de flesta är sj.se, eftersom det statligt ägda bolaget i princip blivit synonymt med tågresande. SJ säljer 97 procent av alla tågbiljetter i landet.

Sedan 2010 är tågmarknaden avreglerad. Privata företag har rätt att köra trafik på vilken sträcka som helst. Frågan är bara vem som ska köpa biljetterna till en privat operatör, när SJ tack vare sin gamla monopolställning är den fullständigt dominerande biljettplattformen, och bara släpper in konkurrenterna när det gynnar dem själva.

Det är en grundläggande hämsko för konkurrensen på tågmarknaden, och i förlängningen tågets möjligheter att ta marknadsandelar i resandet. Förra året anmälde därför MTR Express, som kör snabbtåg mellan Stockholm och Göteborg, och Saga Rail, som specialiserat sig på helgtrafik, SJ till Konkurrensverket.

ANNONS

Häromveckan kom avgörandet. Myndigheten ger MTR Express och Saga Rail rätt. SJ är alltför dominerande och på grund av bolagets ställning är det svårt för privata aktörer att etablera sig. Konkurrensverket konstaterar också att några privata bokningsplattformar inte kommer att kunna växa fram eftersom SJ har möjlighet att ställa sig utanför dem, och inte sälja sina biljetter där.

Att ingripa via konkurrenslagen är dock inte ett bra eller tillräckligt alternativ enligt myndigheten. Denna lösning innebär att SJ skulle tvingas sälja sina konkurrenters biljetter. Det skulle i och för sig vara bra för konkurrensen, men det skulle samtidigt cementera SJ:s ställning som biljettplattform.

Därmed hamnar bollen i regeringens händer. Konkurrensverket uppmanar regeringen att antingen införa en förhandsreglering där SJ kan få tydligare skyldigheter gentemot andra tågoperatörer, eller att upphandla en konkurrensneutral bokningssida med mer resurser än den befintliga Resrobot, en ambition som också står med i Januariöverenskommelsen. Utöver detta vore det bra att, åtminstone tills de facto-monopolet är uppbrutet, tvinga alla operatörer att sälja varandras biljetter.

Det är hög tid att agera. Tågmarknaden har varit avreglerad i nästan tio år, utan att SJ:s monopolställning mer än naggats i kanten. Fler tågoperatörer innebär fler och nischade alternativ, prispress och innovation. Det är dags för verklig konkurrens på spåren.

ANNONS

ANNONS