Bäst på scenen. Roy och Roger är underhållande på scenen, men verkligheten ser helt annorlunda ut.
Bäst på scenen. Roy och Roger är underhållande på scenen, men verkligheten ser helt annorlunda ut.

Glöm "Roy och Roger", Ylva

Bilmekaniker är inget exempel på enkelt jobb som arbetsmarknadsminister Ylva Johansson (S) sa i Agenda.

ANNONS
|

Arbetsmarknadsminister Ylva Johansson (S) debatterade migration och arbetsmarknadspolitik i Agenda för en tid sedan. Ministern uttalade förhoppningen att många nyanlända kan gå kortare utbildningar till enkla jobb och få en anställning. Sedan räknade hon upp exempel på enkla jobb och nämnde "bilmekaniker".

Inom bilbranschen blev man rasande på Ylva Johanssons uttalande. Branschen jobbar nämligen hårt för att sudda ut bilden av Roy och Roger, liggandes under gamla rostiga Opelbilar. Dagens fordonsverkstäder håller på att bli allt mer avancerade och datoriserade.

Bo Ericsson, vd för Sveriges Fordonsverkstäders Förening, framhåller vikten av goda it-kunskaper hos framtidens anställda, som han hellre vill ge titeln fordonstekniker. Han sågade ministern jäms med fotknölarna, för det var så han uppfattade att ministern uttalade sig om hans bransch. "Tror verkligen ministern att vi som ska reparera dessa avancerade fordon, att vi gör det med en skiftnyckel och slägga? En avancerad PC har idag 4 processorer, en vanlig bil har upp emot 100 och som flest 240 processorer. Vi reparerar även gasfordon, hybrider och elfordon med höga strömstyrkor", uttalade han till tidningen Motormagasinet.

ANNONS

"De anställda inom motorbranschen hanterar i dag modern teknik, och verkstadsmiljön är många gånger högteknologisk vilket ställer krav på kunskaper i relevant teknik. Jag anser inte att det är för mycket begärt att ansvarig minister ska känna till detta" dundrade Transportföretagens utbildningschef Caj Luoma.

Om det är någonstans Ylva Johansson ska leta upp enkla jobb, så är det inte i den tekniskt avancerade fordonsindustrin. Det finns betydligt enklare åtgärder för att få fram enkla jobb. Återställa RUT- och ROT-avdrag borde vara det första steget. Sedan finns det också svårare åtgärder som behöver göras för att förändra arbetsmarknadens struktur, men det är uppenbart att nuvarande regering vägrar att ta tag i frågor som till exempel rör lönebildningen.

Ylva Johansson borde i stället tala väl om att fordonsindustrin i Sverige behöver fler tekniska talanger, mer forskning och dessutom står inför en elbilsrevolution. NEVS i Trollhättan sysselsätter hundratals personer redan i dag, enbart med elbilskonstruktion och tillverkning. Volvo jobbar för fullt med elbilsutveckling och säljer fler bilar än någonsin. De ekonomiska hjulen rullar bra i fordonsbranschen, inte minst i västra Sverige. Fler anställda i fordonsindustrin som har god utbildning och goda löner innebär också att det finns fler som kan konsumera mer. Och de kommer också att vilja ha sina hus städade och renoverade.

ANNONS

Nu har Motormagasinet och verkstadsbranschen bjudit in Ylva Johansson till en mässa i Stockholm i höst. Hon bör gå dit för att uppdatera sig om en bransch som behöver över 5000 välutbildade personer de närmaste åren. Hon kommer inte att hitta en enda person som ser ut som Roy och Roger.

ANNONS