Trafiken i Uddevalla behöver förklaras

Ingalill Sundhage: Politiker och tjänstepersoner behöver försvara och förklara besluten om busshållplatserna bättre

ANNONS

Som nyinflyttad till en stad har man sällan kunskap om beteenden som finns, men som andra som bott i stan känner väl till. Som vilken väg man ska välja för att komma till Göteborg. Som den fogliga individ jag är följde jag som ny i Uddevalla förstås skyltarna och tog stadsmotorvägen för vidare färd mot E6. Ända till den dag vi åkte två bilar ner till den stora staden i söder, och där föraren i den andra bilen undrade vart jag tog vägen. Han – uppvuxen i Uddevalla – tog nämligen Göteborgsvägen söderut och kom långt före mig ut på E6.

ANNONS

Kolleger berättar också om en tid då Strömstadsvägen var en genomfartsled. Men så bestämdes det att vägen skulle slippa genomfartstrafiken, vägen smalnades av och farthinder sattes upp, en åtgärd jag tror dom som bor längs med Strömstadsvägen uppskattar och trafiken tog också en annan väg.

Om det nu var så att man tänkte när man byggde busshållplatserna på Västanvindsvägen, det vill säga få ner hastigheten med tanke på bostäder, skola och förskola och hellre låta trafiken ta 44:an till Torp, då kan stannande bussar utan bussfickor vara ett bra sätt. Olyckor minimeras under förutsättning att bilisterna respekterar busstoppet förstås. Men det förutsätter också att politiker är tillräckligt transparenta och berättar varför man beslutat att bygga som man gör. Och att politikerna också kan svara och stå upp för sitt beslut även när kritiska röster höjs.

Rondellen utanför Willys, som några insändarskribenter också fokuserat på, blir ett problematiskt ställe när fotgängare och tät trafik blandas. Det flyter ojämnt för bilarna med stundtals långa köer som följd. Men framför allt kan lösningen knappast kallas trafiksäker. En gångbro för fotgängarna hade fått trafiken att flyta och gjort livet säkrare för dom som korsar Göteborgsvägen. Det gick ju bra att bygga en bro för bilarna att ta sig in i p-huset, då borde en lösning för gående också vara möjlig.

ANNONS

I dag tar också jag Göteborgsvägen ut till E6:an men slinker ner på vägen vid Folkets hus för att slippa Willysrondellen. Men om kommunens åtgärder gör att vägen blir långsammare, ja då återgår jag till 44:an.

Jag förutsätter att trafikplanering görs efter noggrann inhämtning av statistik som antal passerande bilar och undersökningar som visar invånarnas beteende, och sen planerar för vägar som klarar att svälja trafik som passerar. Och vill man ändra på förarnas beteenden och leda trafiken mot andra vägar, ja då bygger man naturliga hinder – som en busshållplats. Och blir det protester, ja då gäller det att plocka fram den pedagogiska ådran och förklara varför. Det skulle ge respekt.

Trevlig helg!

ANNONS