Klassisk midsommar. Helt enligt Systembolagets rekommendationer.
Klassisk midsommar. Helt enligt Systembolagets rekommendationer. Bild: Jonas Ekströmer/TT

Systembolagets trams är monopolets största hot

Karin Pihl: Skandalen med öletiketten är inte en petitess

ANNONS

Stödet för Systembolaget är högt. Nästan åtta av tio svenskar är nöjda eller mycket nöjda med företagets service. Tre av fyra vill behålla monopolet på alkoholförsäljning. Men så har det inte alltid varit. I början av 1990-talet fick Systemet hård kritik för de långa köerna i samband med nyårshelgen 1991. “Enliga politiker rasar mot köerna: Stoppa Systembolagets terror mot kunderna”, kunde man läsa på Expressen-löpet.

Mycket har hänt sedan dess. Lördagsöppet återinfördes 2001. År 2012 inledde Systembolaget försök med hemleverans. I takt med att servicen förbättras har också förtroendet ökat. Att majoriteten av svenskarna är nöjda med Bolagets service är givetvis en förutsättning för den restriktiva alkoholpolitikens legitimitet. Historien med de långa köerna inför nyårsafton 1991 visar att små störningar kan få hela monopolet att gunga.

ANNONS

Det är just därför skandalen med öletiketten inte är en petitess. I förra veckan skapade historien med ölflaskan från bryggeriet Ängöl i Kalmar uppståndelse både i traditionella och sociala medier. Etiketten på bryggeriets “midsommaröl” var nämligen för “drömsk”, enligt Systembolaget. Flaskan pryds av en målning av konstnären Jenny Nyström, där festklädda män och kvinnor vandrar längs vattnet bredvid en båtbrygga. För kontroversiell, enligt Systembolaget. Bilden skapar ”positiva associationer till högtiden midsommar”.

På ett sätt kan man hålla med det statliga bolaget. Bilden ger en missvisande bild av ett genomsnittligt midsommarfirande. En mer korrekt återgivning hade i stället varit ett sällskap i regnkläder som huttrar under ett partytält som håller på att blåsa sönder. Men det är inte därför Systembolaget reagerar. Bara själva faktum att etiketten signalerar att det kan vara trevligt att dricka en öl är det som är problemet. För då kan ju kunderna få för sig att… ja… köpa öl?

Systembolaget sätter ett värde i att leverera hög service. Personalen har ett bra vin- och ölkunnande och har ett gott bemötande gentemot kunderna. Detta är bolagets styrka, och kanske den främsta anledningen till att förtroendet är så högt. Att förbjuda en öletikett för att den är för trevlig går tvärt emot den här idén. Genom att hindra det lilla lokala bryggeriet från att sälja sin öl har Systembolaget avslöjat en nedvärderande syn på sina kunder. Folk vet att det är dåligt, och dessutom olagligt, att supa sig dyngrak innan man sätter sig i båten. En etikett ändrar inte på detta. Systembolagets attityd är ett större hot mot alkoholmonopolet än EU och Sveriges tre nyliberaler tillsammans.

ANNONS

Karin Pihl
Karin Pihl
ANNONS