2010 togs ytterligare ett beslut om att ha öppen visering på resterande busstrafik i centrala Göteborg.
Nu under Coronapandemin följde resten av Sveriges kollektivtrafik Västtrafiks 17 år gamla taktik.
Övriga trafikhuvudmän upptäckte dock ganska snabbt att intäkterna sjönk som en sten och fuskåkandet ökade explosionsartat.
Nu jobbar dessa trafikhuvudmän febrilt på att hitta lösningar till att kunna säkra intäkter igen genom att resenären åter viserar sin biljett framme hos föraren, men samtidigt skydda föraren från att smittas.
Det som tog övriga trafikhuvudmän en månad att inse har Västtrafik hållit på med i 17 år.
Hur mycket pengar som har förlorats kan enbart Västtrafik svara på, men notan är med högst sannolikhet inte nådig. Hur kan ledande politiker fortsätta tillåta öppen visering i Göteborg när det uppenbart visat sig blöda pengar i resten av Sverige?
Michael Eriksson
Kommentarer
Kommentera artikeln
Vad tycker du? Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och Bohusläningen förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.