Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Hej

Hej

Hur kan ledande politiker fortsätta tillåta öppen visering i Göteborg när det uppenbart visat sig blöda pengar i resten av Sverige? undrar Michael Eriksson. Bild: Karl af Geijerstam

Öppen visering orsakar storförluster

2003 bestämde Västtrafik att Göteborgs stombusslinjer skulle ha "öppen visering", vilket innebär att resande kan kliva på genom bakre dörrar, utan att behöva visera sin biljett hos föraren.

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

2010 togs ytterligare ett beslut om att ha öppen visering på resterande busstrafik i centrala Göteborg.

Nu under Coronapandemin följde resten av Sveriges kollektivtrafik Västtrafiks 17 år gamla taktik.

Övriga trafikhuvudmän upptäckte dock ganska snabbt att intäkterna sjönk som en sten och fuskåkandet ökade explosionsartat.

Nu jobbar dessa trafikhuvudmän febrilt på att hitta lösningar till att kunna säkra intäkter igen genom att resenären åter viserar sin biljett framme hos föraren, men samtidigt skydda föraren från att smittas.

Det som tog övriga trafikhuvudmän en månad att inse har Västtrafik hållit på med i 17 år.

Hur mycket pengar som har förlorats kan enbart Västtrafik svara på, men notan är med högst sannolikhet inte nådig. Hur kan ledande politiker fortsätta tillåta öppen visering i Göteborg när det uppenbart visat sig blöda pengar i resten av Sverige?

Michael Eriksson