Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Bild: Pexels.com

Övergripande overhead kostar också pengar

Kommunens växel, reception och IT är också byråkrati

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

Kommentar till repliker angående byråkrater i Uddevalla kommun

Min insändare avseende ”en plattare organisation” inom Vård- och Omsorg i Uddevalla kommun har föranlett ett antal repliker på Bohusläningens debattsida. Träffade om möjligt en öm tå!

LÄS MER: Visst behöver vi datorer i hemtjänsten

Pål Magnusson (tydligen en av medarbetarna ute på fältet) blandar bort korten. Jag har aldrig påstått att Pål (och hans kolleger) ska jobba dygnet runt (168 timmar per vecka) utan det räcker gott med 40 timmar för en heltidsanställd. Men det är inte heller så att vårdbehövande har vårdbehov under dygnets 24 timmar varför faktum kvarstår att det går nästan en utförare per omsorgsbehövande.

LÄS MER: Färre chefer kostar mindre pengar

Socialchef Malin Krantz invänder i sitt inlägg att totalt 60 personer av de cirka 1 250 medarbetarna arbetar med ledning och administration, det vill säga cirka 5 procent. Vad hon glömmer att tala om är att Vård- och Omsorg dessutom stöds av kommunens övriga centrala funktioner (reception och växel, ekonomi, personal, IT med mera) vilket gör att de fem procenten enbart är en del av administrationskostnaderna.

LÄS MER: Visst behövs chefer i organisationen

Om Malin Krantz är intresserad av konkreta förbättringsåtgärder kan ju ”benchmarking” mot de privata omsorgsföretagen vara ett förslag. Dessa har ingen möjlighet att undanta övergripande overhead i sina siffror.

LÄS MER: Så få byråkrater har vi i organisationen

Fortfarande anonym