Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Att byta skyltar är en liten kostnad för regionen

Kristina Jonäng (C): Det är ohållbart att en stor arbetsgivare klamrar sig fast vid gamla logotyper och bristande tydlighet i sitt varumärke.

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

Svar till Bengt Sörensson angående namnbyte i Västra Götaland

LÄS MER: Ska ett namnbyte kosta tio miljoner kronor?

Västra Götalandsregionen är en av Sveriges största arbetsgivare med 55 000 anställda. Vi ansvarar för en ekonomi som omsätter 65 miljarder kronor årligen, fördelat på bland annat 18 sjukhus, 200 vårdcentraler, lika många tandvårdskliniker, en handfull skolor och flera stora kulturinstitutioner. Totalt tar vi emot 20 000 patienter – om dagen!

En så stor organisation behöver ibland hänga upp nya skyltar och förbättra informationen till allmänheten. På en del håll hänger skyltarna kvar sedan vi hette Bohuslandstinget för drygt 20 år sedan. Det är ohållbart att en stor arbetsgivare klamrar sig fast vid gamla logotyper och bristande tydlighet i sitt varumärke. Det försvårar för patienter och anställda. Under loppet av 2-3 år ska Västra Götalandsregionen avsätta totalt tio miljoner kronor för att förbättra varumärket och samtidigt passa på att byta namn till Region Västra Götaland. Det är en ganska blygsam insats i sammanhanget.

Kristina Jonäng (C)

Regionråd