Bohusbanan söder om Uddevalla
Bohusbanan söder om Uddevalla Bild: Lasse Edwartz

Bästa eldrivna transportslaget finns redan

Järnvägen är det energismartaste alternativet för godstransporter

ANNONS

FN:s klimatpanel kom med varningen att om vi lät jordens medeltemperatur stiga två grader skulle det drabba oss väldigt hårt. Vi behövde hålla oss under 1,5 grad i temperaturökning, men för det behöver koldioxidutsläppen minska med 45 procent till 2030 och nå noll i nettoutsläpp till 2050. Sverige har stora mål för klimatet. Fossilfrihet 2030 och inga nettoutsläpp av koldioxid 2045. Då måste vi göra något åt den ökande lastbilstrafiken.

Visserligen har utsläppen från den minskat en del med mer biodrivmedel, men den står fortfarande för en tredjedel av den tredjedel av våra växthusgasutsläpp som kommer från trafiken. Elvägar är ingen lösning. För en investering i dem finns det bara underlag efter stråk där det redan finns järnväg. Då är det billigare att rusta upp järnvägen som redan är eldriven och som bara behöver bråkdelen i energi per transporterad mängd.

ANNONS

Lösningen måste vara att göra järnvägen mer konkurrenskraftig. Räknar man bort malmtransporterna står lastbilstrafiken för fyra gånger mer transporterat gods än med järnväg. Samhället har byggts upp kring vägen, och det är den som rustats upp, så att det är lastbilen som står för flexibiliteten, transportsäkerheten, snabbheten och bekvämligheten.

Järnvägen kan bara konkurrera på avstånd över 30 mil, och då bara för massgodset, inte det värdefullare styckegodset. Det finns det inte längre logistik för. Omlastning mellan väg och järnväg tar lång tid, och kan bara ske på några få storterminaler, dit det blir lång körväg. Industrispår har försvunnit. Växlar in till dem har belagts med höga avgifter. Godsvagnarna är omoderna och tillåter bara låg hastighet. Mötesspår på banan har rivits upp, och de som finns är för korta. Det ger godstågen mycket skogstid, att stanna och vänta på mötande trafik.

Små tågoperatörer som stått för konkurrensen inom godstrafiken har mycket små marginaler. De pressas av de konstlat låga fraktpriserna med lastbil på grund av att den inte betalar sitt slitage av vägen, bemannas med utländska chaufförer med oskäliga villkor, och att utländska bilar inte skattar i Sverige och pressar svenska åkerier.

I Sverige får man köra med tyngre och längre lastbilar än i Europa, och nu kommer 74 tons lastbilar. Banavgifterna höjs. Kapaciteten räcker inte till. Införs ERTMS blir det installationskostnader i loket och höga certifieringskostnader för dem med udda loktyper.

ANNONS

Den långväga godstrafiken borde gå med tåg. Det gäller hälften av de 1 500 miljoner mil som svenska lastbilar kör. Det ger stora koldioxidutsläpp, 2,7 kilo per liter bränsle och det går åt fyra liter per mil. Nu går det en miljon lastbilar om året över Svinesundsbron i brist på en bra järnväg. Stambanan genom övre Norrland klarar inte mer trafik. Fraktkostnaderna blir höga mot om det funnits en modern kustjärnväg.

Det finns teknik att förändra konkurrensvillkoren. Med småcontainrar som körs in i vagnen med truckar på stationen kunde man ta hand om lättgodset. Tåget kan köra i samma fart som snabbtåg. Då kan man konkurrera med flygfrakten för en bråkdel av priset. Lastbilen har dubbla fraktkostnaden och kan inte konkurrera med så snabba transporter. Ett sådant projekt är på gång.

Man kan frakta lastbilen eller trailern på järnväg. Flexiwaggon, den svängbara järnvägsvagnen där chauffören kör av och på på sju minuter från varje bärig yta efter banan har varit på väg sedan år 2000, men syns nu stå inför ett vinstgenombrott nästa år efter en nyemission på 15 miljoner kronor, med en första vagnbeställning och option på flera och en möjlig marknad i hela världen. Vagnen är omkonstruerad och har en intressant boggie som möjliggör 160 kilometer i timmen. Frakten av en trailer kan ske för 45 kronor milen. Skulle lastbilen kört på väg hade det kostat det fyrdubbla. Förutom den längre tiden. Det blir god vinst för åkaren och bra avkastning för tågoperatören.

ANNONS

Hans Sternlycke

vice ordförande Järnvägsfrämjandet

ANNONS