Bättre att bussar stannar på Strömstadsvägen

Västtrafik: "Vi ska se över hur vi kan göra informationen mer tydlig och lättförståelig."

ANNONS
|
Svar till Olle Törnquist, 18 oktoberVästtrafik klarar inte av samordningen

Tack för dina synpunkter om kollektivtrafiken. Västtrafik är ett upphandlande bolag men vi är däremot inte marknadsstyrda. Trafiken upphandlas i konkurrens där både pris och kvalitet avgör vilket anbud som vinner. Trafikföretagen planerar sedan trafiken tillsammans med Västtrafik. Andra viktiga partners i detta arbete är till exempel kommunerna. Dina och andra kunders synpunkter är värdefulla för oss och gör att vi kan bli ännu bättre.

1. Skälet till bussarna stannar vid hållplatslägena på Strömstadsvägen är inte för att det är enklare att stanna där. Det är istället av hänsyn till de boende vid Skansplan som med busstrafik från tidig morgon till sen kväll framfört synpunkter om buller och andra miljöstörande aspekter. Vi ska se över hur vi kan göra informationen mer tydlig och lättförståelig.

ANNONS

2. Att bussförare och annan personal ska hjälpa våra kunder i kollektivtrafiken är självklart och det ingår i de utbildningar som våra samarbetspartners har med sin personal. I den kundundersökning som genomförts under tredje kvartalet 2016 ombord på expressbussarna har förarnas bemötande fått mycket goda betyg, men självklart kommer vi att fortsätta det arbetet och se över hur vi kan förbättra informationen till våra kunder vid Torpterminalen.

3. Glädjande nog har vi haft en resandeökning på 14 procent sedan det nya upplägget för expressbussarna infördes. Men tyvärr har det också medfört trängsel ombord och förseningar. Vi har satt in extrabussar på samtliga turer mellan Torp och Göteborg på lördagar och söndagar mellan kl 8 och 18. Enstaka turer räcker inte detta utan ytterligare bussar sätts in. Som du skriver är också fredagar och måndagar stora resdagar där vi sätter in extra bussar på enskilda turer. Tillsammans med vårt partnerföretag Nettbuss följer vi resandeutvecklingen noga.

4. Blir man mer än 20 minuter försenad på grund av oss har man rätt till förseningsersättning. I våras höjdes maxbeloppet för ersättning vid taxiresa till 1150 kr per person. Västtrafiks förseningsersättning hör till de mest generösa i landet och vi jobbar kontinuerligt med att göra hanteringen så enkel som möjligt för våra kunder.

ANNONS

5. Vi beklagar att kommunikationen inte fungerade vid det tillfälle du beskriver. Vår förarpersonal har möjlighet att ha kontakt med varandra via sina trafikledare och vi tar din kritik vidare till berörda bolag.

Kristian Lans

Västtrafik

ANNONS