Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Bild: Pexels.com

Bättre med färre chefer i kommunen

Kommunen gör nu rätt som drar ned på antalet

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

Jag har skrivit ett par insändare och ifrågasatt chefsstegen på socialtjänsten i Uddevalla kommun. Där har jag uttryckt att det måste finnas för mycket chefer i tjänst och nya har tillsatts.

De svar jag fått är att de behövs. Detta svarade socialchefen i Uddevalla 19 januari : Det finns totalt 39 välbehövliga chefer som arbetar med styrning och ledning på olika nivåer.

LÄS MER: Övergripande overhead kostar också pengar

Så ni kan förstå att jag blir förvånad när jag läser i Bohusläningen 8 februari att det ska bli färre chefer inom Socialtjänsten och det ska spara pengar. Cirka fyra miljoner. De behövdes ju?

LÄS MER: Så få byråkrater har vi i organisationen

Man kan också läsa att den nya chefslinjen som tillsattes 2016 inte har levererat som det var tänkt. Undrar vad den konsulten som utvärderade har kostat? Det behövdes nog ingen konsult för att kunna bevisa det. Men det är strunt samma nu. Utvecklingen går åt rätt håll men det finns mycket att jobba på än. Den pengarullning det förra styret i kommunen startade måste hejdas. Det verkar som det nya styret tänker rätt.

LÄS MER: Visst behövs chefer i organisationen

Nu kan man se över det förlegade enhetschefsystemet. Det finns mycket att spara här. Digitaliseringen betyder att mycket av "pappersvänderiet" har upphört och med det mycket administration som kan slimmas.

LÄS MER: Färre chefer kostar mindre pengar

Det behöver inte betyda att man ska avsätta en massa chefer på stuts men man kan förbereda och arbeta för att minska antalet. Man kan vid pensionsavgångar inte tillsätta platserna. Tack vare digitaliseringens framfart kan idag en chef ha mer överblick över organisationen än förr. Därför kan man också minska antalet ute i fält. De nya chefsämnen som utbildas lär sig säkerligen hur man kan nyttja digitaliseringen på ett bra sätt.

Dessutom bör kommunen arbeta hårt för att deras anställda ska känna stolthet och glädje för det arbete de utför. Kanske kan man låta de olika enheterna få mera självstyre? Det finns ju intraprenad att tillgå. Kan inte kommunen försöka marknadsföra detta mer? Nåväl, det går åt rätt håll.

Något piggare