Tåg är en mer hållbar lösning än regionala flygplatser, menar Hans Sternlycke.
Tåg är en mer hållbar lösning än regionala flygplatser, menar Hans Sternlycke. Bild: Stefan Bennhage

Satsa på tåg i stället för förlusttyngt flygfält

Matheus Enholm och Jimmy Ståhl, riksdagsmän från Sverigedemokraterna, skriver att Fyrstads flygfält måste bevaras. Men att täcka de förlusterna vore missbruk av skattebetalarnas pengar. Inte när det kan gå snabbare att resa med tåg, vilket gäller alla regionala flygplatser i södra Sverige.

ANNONS

Replik till Sverigedemokraterna

LÄS MER:Det är av yttersta vikt att Fyrstads flygplats får överleva corona

Klimathotet kräver att flygandet minskar. Biobränslen är dyra och räcker inte till ett flyg med nuvarande omfattning. Det blir allt kostsammare att utvinna de fossila bränslen som finns kvar. Eftersom bränsle är en så stor del av flygkostnaden kommer det att bli mycket dyrare att flyga, eller också måste subventionerna öka.

Bohusbanan är misshandlad, men att bygga höghastighetsbana Oslo-Köpenhamn skulle drastiskt förändra restiden. Resandeunderlaget är så stort att banan blir självfinansierande. Till Göteborg tar det då en halvtimme. Vidare till Köpenhamn tar det 40 minuter om banan dras rakt över från Landskrona. Då har man både Landvetter och Kastrup inom bekvämt tidsavstånd.

ANNONS

Det kan knappast vara ett riksintresse att till varje pris bevara Fyrstads flygplats som den är nu. Det behövs inga dyra flygfält för småflygplan eller för att kunna landa helikoptrar för brandbekämpning och ambulanstransporter. När Såtenäs finns, varför skall då stridsflygplan landa på Malöga?

Rimligare vore att satsa pengarna där flest resande får nytta av dem. På tåg i stället för en flygplats med hundratalet resande per dag.

Hans Sternlycke

vice ordförande Järnvägsfrämjandet