Bara Skagerrakbanan kan ge förbättring för Bohuslän

Replik på "Skagerrakbanan - inget miljöalternativ"

ANNONS
|

Lennart Sköld målar upp en bild av den framtida Skagerrakbanan som miljöbov och hot mot godstrafik på järnväg utan att besvära sig med att ta reda på hur den är tänkt att byggas. Banan ska samverka med Bohusbanan för persontrafiken, och i projektet ingår en förlängning av Bohusbanan till Norge för godstrafikens skull. Skagerrakbanan kan vara klar 2028 om allt klaffar, och då kan Bohusbanan och Dalslandsbanan i förening börja ta över godstrafiken från lastbilarna.

I Trafikverkets planering finns ingen förbättring med av järnvägsförbindelserna med Norge förrän 2040. Och då över Dalsland, men inte Bohuslän. Att förbättra Bohusbanan finns inte på kartan. Ska Bohuslän få bättre förbindelser måste kommunerna bygga själva och låna upp pengarna. Det är bara möjligt med en snabb bana som får så många resande att den kan finansiera sig själv. Restiden mellan Göteborg och Oslo blir en timme, mot 3,5 timmen i dag. Skagerrakbanan kan få sju miljoner resenärer och vara betald på 23-25 år med normala biljettavgifter. Därefter ger den vinst för kommunerna.

ANNONS

Hans Sternlycke

ANNONS