Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Ett batteri till en BMW. Vem har råd att byta ut batteriet? Bild: Rudolf Simon / Wikimedia

Batterier till elbilar är svindyra

Många frågetecken när batteriet behöver bytas ut.

På bred front lanseras laddhybrider och elbilar. Alla vill ju vara med på banan. “De fyra kloka” i regeringen gnuggar händerna. Tyvärr tänker dom inte längre än näsan räcker. Att förbjuda nyförsäljningen av bensin och dieselbilar efter 2030 är inget annat än en dröm.

Hur skulle miljön klara av alla dessa elbilar? Dessa bilar har ett batteri med en garanti på fem – till åtta år. Men vad kostar det att byta hela batteriet om garantin har gått ut? Flera märken – bland annat Volvo, Tesla, BMW, Jaguar, Hyundai och Kia vill inte svara på den frågan. Bland de som svarade varierade priserna kraftigt.

Volkswagen tar runt 100 000 för att byta batteriet i laddhybriden och hela 250 000 i elbilen. (Källa: Vi bilägare.) Kommer det att finnas köpare till en elbil som är åtta år gammal? Knappast.

Kvar finns då två val ett är att behålla bilen och kosta på ett svindyrt batteri eller att skrota bilen. Men att skrota en elbil kommer att bli en dyr historia. Den stora kostnaden ligger i batteriet som skall monteras bort och därefter förvaras på en säker plats. Tyvärr finns det ännu ingen återvinning av dessa miljöfarliga batterier. Frågetecken blir därmed många.

Kvar finns då möjligheten att köpa en bensinsnål eller dieseldriven bil till samma kostnad som ett nytt batteri kostar. Jag tror inte valet blir så svårt att ta om plånboken och miljön får bestämma köpet.

Henry Simmerström