Bohusbanan får inte glömmas bort

Adam Garneij (C): Kapaciteten behöver ökas för att kunna höja hastigheten på tågen

ANNONS
|

Den 12 september öppnar riksdagen officiellt kammaren igen och i sviterna efter Transportstyrelsens it-skandal kommer ministerbänken vid riksmötets öppnande att se annorlunda ut.

Den nya infrastrukturministern kommer att heta Tomas Eneroth och tar nu över ansvaret för bland annat Sveriges transport-, infrastruktur- och järnvägspolitik. Förhoppningsvis kommer det nya statsrådet även att sitta bänkad senare i augusti då Trafikverket kommer att presentera sitt förslag till nya infrastruktursatsningar.

Lika viktigt som de nya satsningar som måste göras är att rusta upp de befintliga bannät som idag redan finns och brukas. För Västra Götaland och Bohuslän är det väsentligt att den så viktiga Bohusbanan utvecklas i såväl sitt underhåll som sin kapacitet. Det är en helt avgörande pulsåder för att få en levande region med korta tider för både pendling och varutransporter genom hela västkusten.

ANNONS

Bohusbanan sträcker sig mellan Göteborg och Strömstad och trafikeras normalt av regionens västtåg. Hundratals passagerare använder sig dagligen utav västtågen för att pendla till jobbet eller skolan. Det är en av Västra Götalands absolut vikigaste järnvägar. Utan en välfungerande Bohusbana skulle studenter som idag pendlar från Uddevalla, Lysekil, Munkedal eller Ljungskile tvingas flytta till Göteborg för att kunna studera vid universitetet. Göteborgsregionen skulle inte kunna vara den framgångsrika och innovativa arbetsmarknad som den faktiskt är.

Men Bohusbanans utveckling står just nu och stampar. Kapaciteten behöver ökas för att kunna höja hastigheten på tågen och därmed korta transport- och resetider. Flera gånger har tal om dubbelspår förts men någon verkstad som vanligt inte synts till. Bannätet i framförallt den norra delen av sträckan är i sådant behov av underhåll att den inte kan konkurrera med bilen överhuvudtaget. Hur ska vi kunna få en hållbar region om kollektivtrafikens tåg inte tar upp kampen med bilen?

Trafikverket har gång på gång aviserat att man behöver mer resurser från regeringen att kunna underhålla de svenska järnvägsnäten. Vid resursbrist är det de ”lågtrafikerade sträckorna” som får ta smällen först. Däribland Bohusbanan. Bohusbanan som under decennier tillåtits att förfalla till följd av resursbrist och nedskärningar är i ett akut behov av resurser just nu. När mötesspår tagits bort har stambanans utvecklingsmöjligheter också stagnerat och begränsats. Vad tror ni arbetspendlaren i Dingle väljer när den befintliga banstandarden tillåter max 70-90 kilometer per timme medan den parallella motorvägen har bilhastigheter över 110?

ANNONS

Trafikverket menar att om den norra delen av Bohusbanan skulle rustas upp, kunde också hastigheten på tågen kunna komma upp till 120 kilometer per timme. Då skulle regional- och västtågen konkurrera med bilen på riktigt.

Som nytt statsråd med ansvar för frågorna är det väsentligt att Eneroth satsar på Bohusbanan och ger Trafikverket de resurser som krävs för att utveckla kapaciteten. För bohusbanan binder inte bara ihop Västra Götaland, utan även Norge och Sverige.

Bohusbanan är helt enkelt för viktig för att förbises. Den binder ihop hela Sveriges framtid.

Adam Garneij

ordförande CUF Göteborg och styrelseledamot Centerpartiet Västra Götaland

ANNONS