Det är svårt, mycket svårt, att hitta medarbetare, uttrycker debattören.
Det är svårt, mycket svårt, att hitta medarbetare, uttrycker debattören. Bild: GP

Bristen på personal hotar uteserveringarna

Det är svårt, mycket svårt, att hitta medarbetare, uttrycker debattören.

ANNONS
|

Nu är det bara några veckor kvar till midsommar och med det också starten av högsäsongen för hotell, restaurang, camping och andre delar av svensk besöksnäring.

Efter två år med pandemi och restriktioner ser jag verkligen fram emot att äntligen kunna ha fullt fokus på att välkomna gäster och skapa upplevelser utan att behöva tänka på massa begränsningar. Men det finns ett stort problem som riskerar att jag och mina kollegor inte kan leverera den upplevelse vi vill – och som du som gäst efterfrågar.

Det är svårt, mycket svårt, att hitta medarbetare. Utmaningen är så stor att jag kanske till och med tvingas ha stängt vissa tider eller dagar. På Arbetsförmedlingens hemsida ser jag att besöksnäringen här i Västra Götaland har 1395 lediga jobb. Och då vet jag att det är en underskattning av behovet eftersom många inte besvärar sig med att annonsera där eftersom det inte ger något. Samtidigt finns 6754 människor i länet som är inskrivna på Arbetsförmedlingen med utbildning och/eller erfarenhet från besöksnäringen. Den här situationen är omöjlig att förstå och den är dålig för människorna utan jobb, för mitt företag och extremt kostsamt för samhället och skattebetalarna.

ANNONS

För att jag och mina kollegor ska hitta medarbetare inför högsäsongen måste Arbetsförmedlingen göra mer för att matcha alla de arbetslösa som finns mot de jobb som vi nu skapar. Även om vissa jobb kräver yrkeskunskap har många låga eller inga krav på speciella yrkeskunskaper så det borde vara fullt möjligt för de flesta att ta jobben. Kraven på arbetslösa måste bli mer rimliga och det behöver bli mer lönsamt att jobba så att färre väljer att vara utan jobb.

På lite längre sikt behöver vi – jag, näringen och det offentliga – vässa utbildningarna. Dels behöver kommuner och andra bättre matcha utbudet mot besöksnäringens stora behov. Och dels behöver utbildningarna bli bättre och mer moderna. Här behöver jag och mina kollegor bli mer engagerande och bland annat erbjuda bättre praktikplatser.

Besöksnäringen är en fantastiskt rolig näring som jag jobbat och drivit företag inom i väldigt många år. Jag själv och otaliga kollegor och medarbetare har utvecklats både som person och yrkesmänniska tack vare näringens dynamik och framåtanda. Men pandemin och restriktionerna satte käppar i hjulet. Nu finns dock möjligheten till en återstart, som kan skapa jobb och utveckling. Låt då inte en senfärdig Arbetsförmedling eller dåliga incitament bli ett nytt hinder.

ANNONS

Daniel Gustafsson,

hotelldirektör, Stora Hotellet i Fjällbacka

ANNONS