Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt Bohusläningen
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
Under presentasjonen av  nytt felles navn for NSB og Nettbuss.  Det nye navnet ble VY Bild: Berit Roald
Under presentasjonen av nytt felles navn for NSB og Nettbuss. Det nye navnet ble VY Bild: Berit Roald

Därför är det bra om Omnibus expanderar

Bussmarknaden domineras av utländska statliga bolag

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

Replik till Vårat gäng 5 maj

LÄS MER: Lägg inte Uddevallas skattepengar i Småland!

Efter att tagit del av er insändare/debattartikel vill jag härmed upplysa Vårat gäng om dessa ”privata” aktörer Uddevalla Omnibus står i konkurrens med. Nedan följer ett axplock av aktörer med störst marknadsandel på den svenska kollektivtrafikmarknaden.

Keolis ägs till stor del av franska staten.

Transdev ägs till stor del av franska staten

Vy buss (tidigare Nettbuss) ägs av norska staten

Nobina är ett börsnoterat bolag som ägs av utländska investmentbolag och aktieägare med hög utdelning.

Arriva ägs av tyska staten

Således konkurrerar inte privata aktörer mot varandra utan snarare suveräna stater. Skattepengar slussas alltså från Sverige till andra länders regeringar. Att Vårat gäng inte ser det som bekymmersamt visar hur dålig insatta dom är i kollektivtrafikbranschen. Varje marknadsandel en ”inhemsk” aktör kan ta oavsett om den är kommunal eller privat är en vinst för Sverige.

Michael Eriksson