Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt Bohusläningen
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut

Därför är det fel att investera i Stockholms infrastruktur

Stockholms tillväxtambitioner är inte bra för Sverige

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

Uddevalla behöver liksom övriga delar av Sverige, ekonomiska investeringar för att möta framtidens behov. Vi lever i en värld av ständig konkurrens på alla möjliga sätt. När en region förfinar sina ekonomiska system och lyckas med kunskapstillväxt genererar det även en ekonomisk tillväxt på andra sätt, vilket ger möjligheter till ett bättre liv för kreti och pleti. Möjlighet till självförstörelse lurar dock alltid runt hörnet vid tillväxt. Dagens globala temperaturhöjning är ett skrämmande exempel på detta.

Stockholms näringsliv och politiker anser att dess väg- och järnvägsnät är för klent tilltaget i förhållande till stadens tillväxt och att pengar måste investeras i nya infrastruktursatsningar. Tyvärr, för övriga Sverige, och på sätt och vis även för Stockholms del, blir dessa investeringar helt kontraproduktiva. När de nya vägarna och järnvägarna blir klara, ökar Stockholms redan stora attraktionskraft för människor och företag ytterligare – och staden blir åter igenkorkad, och behov av mer vägar och järnvägar.

Och så håller det på tills Babels Torn rasar – om inte politiker och företagsledare med flera i övriga Sverige gör sin röst hörd och påtalar att det finns ett land utanför Stockholm som behöver investeringar. På kort sikt kan vi Uddevallabor diskutera var vår kommande simhall bör byggas. Men i längden måste Stockholm tillväxtambitioner utmanas och motsägas för att Sverige ska få en sund – och inte osund – tillväxt.

Därför lyfter jag en fråga till ”vår man i huvudstan”, riksdagspolitikern Magnus Jacobsson, KD, tillika vice ordförande i riksdagens trafikutskott; Anser du att Stockholms infrastrukturmässiga tillväxtambitioner är förenliga med övriga landets behov av infrastrukturinvesteringar?

Pål Magnusson

Uddevalla