Skattebetalarna ska inte betala för flygplatsen, tycker debattören.
Skattebetalarna ska inte betala för flygplatsen, tycker debattören. Bild: Stefan Bennhage

Därför är det fel med bidrag till flygplatsen

Det är tåget som behöver upprustning, dags att sluta dalta med flyget

ANNONS
LocationFlygfältsvägen, Trollhättan|

I Bohusläningen den 13 januari kan man läsa att Fyrstad flygplats får ett driftbidrag på 3,5 miljoner kronor. Det är cyniskt hur man håller på att dalta med detta flyg. Nu i dessa klimatdiskussioner när flera forskare varnar för en stundande klimatkris.

LÄS MER:Klart med driftbidrag till flygplatsen

Forskare begriper mer än politiker och då bör politiker lyssna på forskarnas rapporter. Varför betalar regionen ut driftbidrag till en flygplats? Det är cirka 20 flygningar i veckan mellan Stockholm och Fyrstad flygplats. Det är betydligt fler tågförbindelser till Stockholm.

LÄS MER:Vill ha mer skattepengar för att driva flygplatsen

Tågtrafiken i Västsverige behöver en rejäl upprustning. Där ligger Västsverige långt efter de övriga storstadsregionerna som har insett hur viktigt det är med bra tågtrafik och därmed satsat på järnvägen. Skåneregionen betalar 1,2 miljarder till tågtrafiken. V-G regionen betalar 630 miljoner kronor till tågtrafiken.

ANNONS

I artikeln nämns att ”Västsverige ligger långt fram när det gäller elflygplan. Det handlar om mindre plan för två personer som längre fram kommer att ha fyra platser. Vad är det för en lekstuga. Ett tåg ,beroende på tågtyp, tar betydligt fler passagerare.

Dessa pengar borde i stället läggas på välfärd, skola, barnomsorg, sjukvård , äldrevård och kollektivtrafik. Det är cyniskt vilka nonchalanta politiker det finns som inte tar till sig varningar av klimatforskare.

Christer Wilhelmsson

Järnvägsfrämjandet

ANNONS