Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Här blir det trångt alldeles för ofta.

Därför är rondellen Uddevallas stora problem

Bara mängden bilar som passerar, är idag på tok för stor och det blir inte bättre av att det är övergångsställe runt hela rondellen.

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

En av Bohusläningens ledarskribenter skriver om kommunens misslyckande när det gäller hur man försöker påverka trafiken i stan genom ex idiotiska busstopp. Även om de flesta insändare haft en negativ bild av ex busstoppen på Västanvindsvägen, så finns en det insändare som är helt nöjd med hur det blivit, speciellt nu när tunnelarbetena med väg 44 är klara. Jag har hela tiden tyckt att dessa är idiotiska både ur säkerhetssynpunkt och för miljön, men vi har alla rätt att tycka olika.

LÄS MER: Hur ska trafiken flyta i Uddevalla?

Nu senast är det Göteborgsvägen som är på väg att bli nästa flaskhals och nu fem i tolv kommer beskedet från kommunen att man skall göra om och bredda så det går att köra förbi en stillastående buss. Detta skall inte ens kosta några pengar uttalar sig kommunen om i tidningen. Man skall ju bara flytta lite kantstenar. Låter enkelt men hur är urgrävningen gjord i mitten. Klarar marken belastning från ex en brandbil som kör om, nu när brandbilen skall få komma nära kanten. Vad är det för material i marken. Om man måste byta ut fyllnadsmaterial också vad innebär detta. Men detta är ju problem som kommunen får hantera, så får vi övriga se och läsa vad som händer och hur mycket detta extrajobb i så fall kostat.

LÄS MER: Klimatboven vid Willys i Uddevalla

Ledarskribenten påtalar lite om våra körvanor och jag tror att det är tur att vi bilister i Uddevalla har lite olika körvanor. Om ex alla personer som bor i de norra stadsdelarna vid en resa västerut skulle köra ner till motorvägspåfarten vid lasarettet, hur skulle trafiken där nere se ut då. Är ju redan idag högt tryck, speciellt efter att man gjorde en av filerna till bussfil under en sträcka. Har flera gånger upplevt att biltrafik som vill svänga in på Edingsvägen blir stående eftersom bilarna som skall till stan blockerar möjligheten att komma in på filen mot just Edingsvägen. Hur skulle detta fungera om alla tog den vägen?

Om alla som bor i de södra delarna också väljer att köra upp till lasarettet för att svänga på 44:an så uppstår samma trafikinfarkt även från de hållet. Idag delar sig denna trafiken och fördelas genom att vissa väljer att köra runt Skansberget via Bastionsgatan, vissa kör Strömstadsvägen ut. För de som skall åt andra hållet väljer en del Sörkällegatan. Denna fördelning gör att det inte korkar ihop helt.

Ett av de största problemen i trafiken i Uddevalla är mängden bilar som passerar rondellen vid Willys. Bara mängden bilar som passerar, är idag på tok för stor och det blir inte bättre av att det är övergångsställe runt hela rondellen. Att det ner mot hamnen är kö ända till Lidl är vanligt på eftermiddagen. Detta gör att bilar försöker gena genom parkeringen på Kampenhof för att komma ut närmare rondellen. För att komma ut från Kampenhof tror även många bilister att dom kör buss, eftersom dom väljer att lämna området via bussfilen från bussterminalen. Detta stökar till det för bussarna som hamnar bakom, för bilisterna som köar mot rondellen släpper ogärna ut bilar som kör där dom inte får köra, och bussar som står bakom blir stående innan dom kommer iväg.

Så är det något som kommunen skulle behöva lösa så är det trafiksituationen runt denna rondell. Speciellt eftersom man säger sig eftersträva centrumhandel. Hade vi haft en fungerande centrumhandel med många besökare hade det blivit ännu mer kaos runt denna rondell. Är lätt att begripa att Uddevallabor heller åker till Torp och handlar.

Uddevallabo