Utbrytare. Hamnarbetarförbundet kan inte räkna med samma rättigheter som Transport.
Utbrytare. Hamnarbetarförbundet kan inte räkna med samma rättigheter som Transport.

Därför har Transport mer rättigheter i hamnen

Olle Wik: Hamnarbetarförbundets stridsåtgärder är inte seriösa

ANNONS
|

Replik till Rickard Joelsson

Rickard Joelsson har svarat på mitt inlägg angående hamnkonflikten i Göteborg. Han inleder med att påstå att detta “är fyllt av felaktigheter”. Låt mig direkt meddela Joelsson att mitt inlägg inte innehåller en enda felaktighet, så är dessvärre inte fallet med Joelssons skrivelse.

Visst kallar jag Hamnarbetarförbundet för utbrytare för det är ju den rätta benämningen på dem. Trots att du anmärker på detta mitt påstående tycks du ha samma uppfattning för du skriver ju att “visserligen är de en utbrytare från Transport”. Något annat har jag inte heller påstått. Du skriver vidare “Konflikten gäller inte som Olle Wik påstår att Hamnarbetarna kräver eget avtal”. Jag har i ett tidigare inlägg skrivit att Hamnarbetarförbundet har begärt att få eget avtal, men har jag lagt till “ Jag tror inte att de år så intresserade av detta för då blir de bundna av fredsplikt under avtalsperioden och det är inget de vurmar för”. Den konflikt Joelsson syftar till gäller inte krav på kollektivavtal, det har jag inte påstått.

ANNONS

Nu till det viktigaste. Hamnarbetarförbundet kan inte påräkna samma rättigheter i hamnen som exempelvis Transport. Den stora skillnaden är att det är den avtalsslutande parten som beaktas i sammanhanget och det är inte Hamnarbetarförbundet utan Transport. De kräver, skriver du, samma rättigheter sam alla andra hamnar i Sverige bland annat att få välja skyddsombud och andra fackliga företrädare. Än en gång; det är den avtalsslutande parten som ställer och ser till att sådana självklarheter tillgodoses och Hamnarbetarförbundet är inte den avtalsslutande parten det är LO facket Transportarbetarförbundet. Låt bli med att likställa dessa förbunds rättigheter. Du är ju medlem i IF Metall. De kan säkert ge dig besked om skillnaden.

Nu till regeringens utredning angående konflikträtten som jag än en gång beklagar, men med hänsyn till Hamnarbetarförbundets agerande har förståelse för. Man skall normalt inte spekulera i ett förslag som ännu inte meddelats, men nog skulle jag bli förvånad om inte detta förslag går ut på att när kollektivavtal slutits så gäller fredsplikt under dess löptid och det inkluderar alla som arbetar under det enda avtalet som finns oavsett om man är medlem i Transport, Hamnarbetarförbundet eller inget förbund alls. Därmed skulle Hamnarbetarförbundets strejker bli olovliga och det skulle om detta inte respekterades kunna innebära enorma skadestånd för bland annat produktionsbortfall.

ANNONS

Göteborgs hamn är av största riksintresse, det duger inte att hamnens förmåga kapacitet och rykte försämras genom att Hamnarbetarförbundet har förvaltat strejkrätten till en tummelplats för individuella eller kollektiva tyckande som saknar relevans hos seriösa fackföreningar. Slutligen; “man springer inte arbetsgivarens intressen” om man vill ha ordning och reda på en arbetsplats. Det finns regler som både fackföreningar och arbetsgivare har att hålla sig till. Det ligger inte i Hamnarbetarförbundets intresse, det är jag medveten om, men då skall inte heller deras sympatisörer ifrågasätta de som anser att arbetsplatser skall fungera så oklanderligt som tänkas kan.

Olle Wik

Tanum

tidigare förbundsombudsman i Transportarbetareförbundet

ANNONS