Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Därför måste Lysekil satsa på hamnen

Vänsterpartiet: Bakåtsträvande att vurma för landsvägstransporter.

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

Lysekilspartiet lobbar nu hårt för att riva upp järnvägen till Lysekil. Vi anser att detta är en dålig politik för Lysekils och miljöns framtid. Vi anser att transporter måste bort från de överbelagda och farliga vägarna och istället köras säkert och miljövänligt på järnväg och med sjöfart.

Att då populistiskt ropa på att spåren på Lysekilsbanan och i södra hamnen skall rivas upp är oerhört kortsiktigt och rent dumt. Lysekils hamn skall enligt oss istället för att avvecklas, utvecklas och ges de möjligheter som den är värd. Vi pratar om många befintliga jobb som riskeras och framtida jobb som då uteblir.

Vi håller dock med nya Lysekilspartiet i frågan om Seabaseds optionsavtal. Det vill vi inte förlänga, den marken behöver hamnen för sin expansion. Seabased kan med fördel erbjudas plats till exempel på Lyse eller Hallindens industriområde i anslutning till en upprustad järnväg.

De kallar oss järnvägskramare och bakåtsträvare, men vi ser det precis tvärtom. Det är bakåtsträvande att inte satsa på järnvägen och sjöfarten och att vurma för landsvägstransporterna istället.

Vi anser oss vara miljövänner som förstår att framtiden sker på järnräls och på hav och sjö inte på asfalt!

Vad vi erfar är också LP ganska ensamma i Lysekil om sitt järnvägsmotstånd. Enda stödet om att rasera hamnen skulle väl av någon outgrundlig anledning vara MP då?

Marthin Hermansson (V)

gruppledare, Lysekil