Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt Bohusläningen
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
Bäst via Dalsland. Tåget till Oslo.
Bäst via Dalsland. Tåget till Oslo.

Därför ska dubbelspåret till Oslo gå via Dalsland och inte Bohuslän

Lennart Löfgren: Socialdemokraterna gjorde upp internt om detta på 80-talet.

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

Förslaget som nu lyfts av tongivande bohuslänska politiker, Stefan Edman och tidigare landshövding Lars Bäckström om att bygga dubbelspår Oslo-Göteborg genom Bohuslän är att välja fel spår för Bohusbanans framtid.

LÄS MER: Så kan vi få pengar till Bohusbanan

Att få igenom beslut om nya vägar och järnvägar är långa processer och kräver förutom ett tydligt behov även regional politisk enighet för att klara konkurrensen med andra lika välbehövliga projekt inom regionen och i övriga landet. Den enighet om infrastrukturutbyggnad som rått inom Västra Götalandsregionen sedan snart 20 år äventyras nu. Därmed hotas också utbyggnaden av dubbelspåret Oslo-Göteborg via Dalsland och också upprustningen/moderniseringen av Bohusbanan.

LÄS MER: I Göteborg bråkar man om järnvägen, här borde alla kunna enas

Att bryta överenskommelser kostar. I början av 80-talet gjordes en politisk överenskommelse mellan socialdemokraterna i Bohuslän och Norra Älvsborg om att motorvägen till Oslo skulle byggas genom Bohuslän och dubbelspåret via Dalsland. Denna överenskommelse blev sedan allmänt accepterad och har sedan dess styrt planeringen. Tyvärr återstår ännu beslut i Sverige om att bygga dubbelspåret Öxnered-Kornsjö/Halden. I Norge finns planbeslut i Stortingen om att dubbelspåret Oslo-Halden ska vara utbyggt 2030.

Om Bohusläns politiker nu gör lappkast och inte vill ha denna utbyggnad raseras enigheten i Fyrbodal och därmed i Västra Götalandsregionen, som är det organ som har störst inflytande av hur infrastrukturen ska prioriteras i Västsverige. Trafikverk och regering kommer att lyssna till andra regioner där enigheten är tydligt manifesterad. Kanske Norges motsvarigheter också gör omprioriteringar och styr ”Haldenspåret” till andra utbyggnader.

LÄS MER: Tillväxt och jobb i Bohuslän – hur då?

För sträckan Oslo-Göteborg-Köpenhamn saknas idag beslut om dubbelspår egentligen endast för sträckan Öxnered-Halden (ca 13 mil). Att tro att det utan lång tidsutdräkt och höga kostnader ska gå att ändra detta till att bygga ett helt nytt dubbelspår genom Bohuslän är minst sagt naivt. Dessutom kan vi som varit med om motorvägsbygget genom Bohuslän tänka oss in i vilka miljömässiga reaktioner en sådan utbyggnad kommer att skapa. Dubbelspåret ska dras i en ny korridor nästan lika bred som motorvägen.

LÄS MER: Vi behöver fler gröna spår

Att Bohusbanan behöver rustas upp och moderniseras är självklart. Norr om Uddevalla behöver den få en standard som tillåter hastigheter upp mot 140 km/tim. Söder om Uddevalla bör målet vara dubbelspår. Det kan byggas ut etappvis och med längre mötesspår (som planeras vid Grohed) och kanske med en omdragning av spåret via Kungälvs centrum.

LÄS MER: Se hela Bohusbiennalen i efterhand

För att få stöd för en sådan utbyggnad/modernisering av Bohusbanan i någorlunda närtid behöver Bohusläns politiker stöd från övriga politiker i regionfullmäktige och inte minst från dem som representerar Fyrbodal.

Håll fast vid att Göteborg-Oslo spåret ska byggas ut via Dalsland och lägg energi på att vinna Västra Götalandsregionens politiker att prioritera Bohusbanans upprustning och utbyggnad för en attraktiv regional pendeltågstrafik.

Lennart Löfgren

Ljungskile

fd regionråd (S)