Dags att blicka mot 2030 – och bli realister!

Replik på ”Dags att lämna 1900-talets drömvärld, Stefan Edman!”.

ANNONS
|

Christer Hammarqvist (CH) och Göran Sandström (GS) tycks vara förvånade och besvikna över att jag inte delar deras åsikter. Vi har alla tre slagits för Bohusbanan i spalterna och lobbat mot ministrar och andra makthavare. Så varför ställer jag inte upp för Skagerrakbanan? Svaret är att jag av rent sakliga skäl inte tror på en höghastighetsjärnväg genom Bohuslän. Jag kan förvisso få fel, men här är mina viktigaste argument, igen:

1) På 2030-talet när Skagerrakbanan kan stå klar riskerar den att vara akterseglad av den enormt snabba elektrifiering av vägfordon som redan inletts och kommer att dominera hela 2020-talet. Det handlar om elbilar, elbussar och ellastbilar, fordon med nollutsläpp som – det måste även en tågfantast erkänna – är mycket flexiblare än en järnväg som ligger där den ligger. När CH och GS skriver om mig att ”det är illa att tågvänner fortfarande propagerar för bil- och busstrafik” innebär det alltså att det är de själva som är kvar i tanken i 1900-talets ensidigt fossila fordonstrafik, och att de tycks bortse från att utvecklingen i rasande takt skapar en delvis ny logistik.

ANNONS

2) Behövs det då inte mer tågtrafik i Bohuslän? Jo, för pendling och för att avlasta E6-ans godsflöde, det största i Norden! För det syftet påstår jag att en uppgradering av de befintliga järnvägarna är mer realistisk i förhållande till nyttan man får. Men det finns inga pengar till detta i Trafikverkets nuvarande plan? Det stämmer. Klimatkrisen har dock på bara några år gjort rikspolitikerna betydligt mer öppna för åtgärder man tidigare styvnackat sagt nej till. Detta bör Västra Götalandsregionen och Bohuskommunerna utnyttja nu under valåret 2022 för att pressa fram medel för en modernisering av norra Bohusbanan inklusive en omlastningsterminal för gods, exempelvis i Skee.

3) ”Det är tydligt att Edman inte värnar Bohuslän och klimatet” skriver CH och GS. De som följer mig vet att det är ett befängt påstående. Men när det gäller Skagerrakbanan tar jag intryck av forskning som visar att höghastighetsjärnvägar i det relativt glesbefolkade Sverige – som nu dessutom är på gång att elektrifiera vägtrafiken - ger små eller inga klimatvinster alls.

4) Kommunerna i Skagerrakbanans konsortium har hittills sagt nej till att bidra till finansieringen. ”Erfarenheter från höghastighetsbanor visar att Skagerrakbanan får många miljoner resenärer per år”, säger CH och GM. Men de erfarenheterna gäller tätbefolkade regioner i Europa, Kina och Japan. Höghastighetsbanorna Paris-Lyon och Peking-Shanghai är givetvis mycket lönsamma. Men Göteborg-Oslo?

ANNONS

CH, GS och jag har som tågvänner olika ingångsvärden och tolkar fakta olika vad gäller Skagerrakbanan. Därför kommer vi till skilda slutsatser. Det är inte alls konstigt. Men låt oss trots detta hålla sakfrågan högst och inte klistra förklenande och felaktiga påståenden på varandra.

Stefan Edman

ANNONS