Dags lämna 1900-talets drömvärld Stefan Edman!

Svar på "Snabba utvecklingen gör Skagerrakbanan olönsam".

ANNONS
|

Märkligt att en gammal skolkamrat och tågvän som Stefan Edman inte tänker efter när vi skriver att han vilseleder och vantolkar Skagerrakbanan och våra insändare i frågan.

Det är tydligt att Edman inte värnar Bohuslän och klimatet. Alla medel tycks vara tillåtna för att i stället värna S-regeringens gammalmodiga trafikpolitik för ökad bil-, buss- och lastbilstrafik och nedläggning av banor som norra Bohusbanan och Lysekilsbanan.

Illa att ”tågvänner” fortfarande propagerar för bil- och busstrafik. Och Edman fortsätter att vränga till det vi skriver om Skagerrakbanan på ett försåtligt sätt. Det är uppenbart att han lever i en politisk drömvärld från 1900-talet medan vi verkar i 2020-talets värld.

ANNONS

För vem som helst inklusive oss är naturligtvis 100 miljarder ofantliga pengar. Och det har ingenting att göra med kommunerna eftersom projektets förutsättning är att det ska betala sig självt via biljettintäkterna. Ingen kommun har över huvud taget tillfrågats om de vill betala ”ett nickel” för den, alltså inte heller Oslo och Göteborg.

Dock i samband med infrabyggen är inte 100 miljarder en skyhög kostnad för en ny brobana cirka 250 kilometer Surte – Ski plus cirka 25 kilometer felande länk Skee – Halden. Enligt Bane NOR kan kostnaden för att bygga dubbelspår cirka 70 kilometer mellan Moss och Halden öka till närmare 100 miljarder och projektet Ostlänken mellan Järna och Linköping cirka 150 kilometer spränger snart hundramiljardersvallen.

De norska och svenska regeringarna, deras trafikverk, Oslo och Göteborg bara förhalar bygget av en höghastighetsbana. Ovanpå allt vill Trafikverket lägga ned Lysekilsbanan till en västkusthamn trots det prekära säkerhetsläget samt arbetar hårt för nedläggning av norra Bohusbanan. Något Edman känner till väl men försöker mörka i debatten.

De mindre kommunerna mellan Oslo och Göteborg har tröttnat och driver därför projektet Skagerrakbanan. Finansiering kan ske på flera olika sätt och vi har tagit upp att borgenär inte alltid krävs, vilket är ett faktum vid vissa modeller för finansiering av infraprojekt och inget vi behöver lova.

ANNONS

Erfarenheten från höghastighetsbanor och EU:s prognosmodeller visar att Skagerrakbanan får många miljoner resenärer per år. Några ”fluffiga modeord och gissningar” är det inte fråga om. Och dynamisk prissättning som "yield management" har använts av exempelvis flygbolag i flera decennier med stor framgång. Även SJ använder systemet sedan många år.

Produktiviteten med franska TGV Duplextåg för 320 kilometer/timme i jämförelse med SJ:s X2000 går lätt att beräkna utan fluffiga gissningar: Den flerdubblas. ”Regionförstoring” är också ett etablerat begrepp som regeringar, statliga verk, kommuner och regioner använt sig av länge. Bättre kommunikationer gör att människor kan söka arbete och studera allt längre bort från sin bostadsort, detta trots digitaliseringen.

Göran Sandström,

Christer Hammarquist

Brastad

ANNONS